Hannibal
ad portas
Lühiarutlus
Eesti meediaruumi kaevikutest
XII sajandil elanud
kristlik pühak St.Bernard de Clairvaux olevat tabavalt öelnud: "Tee
põrgusse on tihti sillutatud heade kavatsustega." *
Tacitus on rooma
annaalides aga meenutanud suurt Cannae lahingut Hannibali vastu, mis
kokkuvõttes oli roomlaste üks kõige rängemaid sõjalisi kaotusi
läbi terve selle impeeriumi ajaloo, umbes sääraselt: "Ja siis
marssisid nad suures üksmeeles ja tohutus vaimustuses, enamuse
rõhuva tahte toel ning ergutushüüete saatel, vastu enda
häbistavale hävingule ja ajaloo suurimale lüüasaamisele."
Kõigi nende eepiliste
arengute (/taandarengute – sõltub eri vaatenurgadest) taustal meie
järjest kiiremini muutuvas ja vastanduvas maailmas, AD 2019, on
inimestel keeruline tabada, mis tegelikult ümber toimub. Seletusi
püütakse anda nähtustele, mida pole paljuski enne (või siis väga
ammu) nähtud, tehes seda maailmas mis iga päevaga vähem sarnaneb
eilsele. Samal ajal süvenevad lõhed vasak-paremteljel ja sisulise
debati asemel toimub arulage ja lihtsalt piinlik poriloopimine. Samas
oluliselt laiem taustsüsteem jääb inimestele juskui mõistmata,
millest soovikski alustada.
Kui Varro Vooglaid,
Markus Järvi jt koos oma sihtasutuse ja meediakanaliga Eesti
avalikku ruumi sisenesid, olid paljud nende kirjeldatud ja
kritiseeritud protsessid (kõige laiemas mõistes) juba väga ammu
alanud. Kuigi mitte peamiselt sellest "ammu algamisest" ei
tahtnud ma rääkida – on see ometigi käesoleva kirjutise vahest
päris oluline sissejuhatus teemasse. Sõltumata maailmavaatest, on
minu meelest maru oluline mõista, et eestlased (oma teada-tuntud
pikameelsuses) olid justkui maganud 21 aastat riigi taasiseseisvumisest
täiesti sügavas ja täiesti segamatus letargilises "vabaduse"
unes (kuigi juba hiljemalt majanduskriisisist alates oli selgelt
näha, et muuhulgas isegi kõrges riigi poliitladvikus tehtud kaalukad
otsused kahjustasid väga selgelt ja oluliselt Eesti majanduslikke ja
riiklike huve ja sealhulgas peaaegu kõiki ühiskonna kihte - sellest räägiti
muuhulgas isegi paljudes erinevates ülikooliloengutes), vaatamata sellele mis ühiskonna- või poliitelus toimus. Vaatamata majanduskriisis tehtud ebaõiglastele otsustele (näiteks tõsta makse, aga mitte alandada riigikogulaste palku, külmutada maksed pensionisüsteemi, vähendada ravihüvitisi jne jne). Sest siis eestlased endiselt kõik ikka magasid rahulikult.
Ja siis äkitselt 2012.aastal on eestlane täiesti arusaamatutel või lausa tühistel ajenditel ja põhjustel ootamatult "üles ärganud" ja sellest saadik on järjest suurem madistamine eesti poliitilises ja vaimses ruumis alanud. Ent paljude nõndanimetatud põhiväärtuste kaotamine ei alanud ju sugugi mitte siis. Mitte 2012.aastal. Kaugeltki mitte. Ma tahan rõhutada, et see on eriti silmatorkav just seetõttu, et olles isegi Tartu Vaimu kasvandik, olles samas olnud piisavalt (kahjuks liiga) noor inimene ja pidanud suurema osa senisest elust seda vaimset allakäiku nägema lapse või noorukina kõrvalt, suutmata tol ajal teemas isegi kaasa rääkida. Sest ilmsed selged märgid vaimsest allakäigust algasid ju Eestis millalgi 2000-te esimestel päevadel, kui mitte isegi juba 1990-te lõpus, mis oli untergang'i tõenäolisem alguspunkt Eestis (ja ilmselt ka vaimsuse madalseis üldse Eesti lähiajaloos).
Ja siis äkitselt 2012.aastal on eestlane täiesti arusaamatutel või lausa tühistel ajenditel ja põhjustel ootamatult "üles ärganud" ja sellest saadik on järjest suurem madistamine eesti poliitilises ja vaimses ruumis alanud. Ent paljude nõndanimetatud põhiväärtuste kaotamine ei alanud ju sugugi mitte siis. Mitte 2012.aastal. Kaugeltki mitte. Ma tahan rõhutada, et see on eriti silmatorkav just seetõttu, et olles isegi Tartu Vaimu kasvandik, olles samas olnud piisavalt (kahjuks liiga) noor inimene ja pidanud suurema osa senisest elust seda vaimset allakäiku nägema lapse või noorukina kõrvalt, suutmata tol ajal teemas isegi kaasa rääkida. Sest ilmsed selged märgid vaimsest allakäigust algasid ju Eestis millalgi 2000-te esimestel päevadel, kui mitte isegi juba 1990-te lõpus, mis oli untergang'i tõenäolisem alguspunkt Eestis (ja ilmselt ka vaimsuse madalseis üldse Eesti lähiajaloos).
Kõik, mis on vana, ei
kõlvanud äkitselt kuhugi – vanad tõed lükati kõrvale, sest
absoluutselt kõik oli muutunud äkitselt nii kergesti
müüdavaks-ostetavaks. Riigi taristud müüdi võimalikult odavalt
maha, ühiskonna alusväärtusi ei hinnatud enam mitte millekski,
riik pidi olema halb peremees ja üldse möödaniku nähtus.
Ühiskonnas algas ebavõrdsuse tohutu kasv, igasugune sotsialism
taheti hävitada (et see üksnes kümnend hiljem vähe moondunud
kujul tagasi tuua). Lisandus veel kiirenev läänestumine,
ääremaastumine, üha kiirenev ühiskonna angliseerumine ja ennekõike kiirenev kommertsialiseerumine igal tasandil. Iga
päevaga suuremas ulatuses, reeglitevabamalt ja kõrgemate
hindadega. Ainult raha loeb. Raha on kunn, kõik muu aga... Ühiskonna alusväärtused, millele ühiskond on rajatud, said murenema kiirenevalt, suuremate tükkide ja kasvava isuga. Seda suhtarvudes ilmselt
muide palju kiiremini, kui nn "roiskuvas" läänes. See kõik
ei alganud mitte siis, kui loodi Objektiiv või EKRE – see kõik
algas ju hilistel 1990-tel, aga siis see millegipärast kedagi peale riigijuhi Lennart Meri või paari intelligendi need probleemid väga ei
huvitanud.
Rääkimata sellest, et
noil mitte isegi väga ammustel aegadel mitte keegi ei võtnud
vaevaks kas või pastakat üles tõsta ja märkida: "Kuulge,
aga meie riik on nii väike, et meid võidakse selles
kapitalismikeerises sõna otseses mõttes ühe sõõmuga tervenesti
alla neelata – kogu meie riigieelarve on kümneid kordi väiksem
paljude suurkorporatsioonide iga-aastastest investeeringutest"
(rääkimata siis sellest, et kui riik sellisesse keerisesse vajub,
on tõenäolisem, et väljaujumise asemel notivad "tagurlased"
ja "liberastid" üksteist enne viimseni maha kui hakkavad
koostööd tegema).
Sest ilmebki: nüüd
kui Titanic on "poolest vöörist vee all", karjutakse ühest
pardast, kuidas teises pardas seltskond uputavat laeva. Ehkki meie nn
ühiskondlik laev on ammu päris korralikult "vett" täis. Eestlased on
lätlaste järel maailmas üks kiiremini vähenevaid rahvuseid ja
selle peale öeldakse meile liberaalsest osast läänest (rääkimata
muidugi meie nn poliitilisest "siseläänest"), et peamine
ja vaat' et ainus lahendus sellele on uute inimeste suuremõõtmeline
import. See pole muidugi ainuke ja ilmselt mitte kõige tähtsam tänase
Eesti probleem, ent siiski väga ilmekas näide poliitika
tavapraktikatest.
Kuigi ma ise pole
täiesti teadlikult poliitilisest tegevusest või nn poliitilisest
elust aktiivselt seni osa võtnud, on mind aina ja üha imestama
pannud see, millise pinnapealsuse ja silmakirjalikkusega suhtuvad
poliitikasse vahepealsed (1970-te ja ka 1960-te põlvkond, suuremast
osast 1980-tel sündinutest rääkimata) põlvkonnad. Loomulikult ka
paljud inimesed vanematest generatsioonidest, aga eriti annavad tooni
just need põlvkonnad. Just nemad asuvad enamasti suurejooneliste
zestide ja targutuste saatel eilseid probleeme lahendama homme.
Kasutades selleks väga tihti suuremale osale ühiskonnale täiesti
vastuvõetamatuid meetodeid (tihti lausa suurema osa ühiskonna
arvelt). Kuidas nii saab? Mitte soovides siin arutluses osutada
kellelegi konkreetselt, tahan ma siiski öelda, et siin on märgata
teatud laiemat ja sügavamat probleemi ühiskonnas.
Teen siinkohal
meenutuse koolipõlve, kust meelde on jäänud üks üsna lühike
kuid väga meeldejääv hetk 2005.aastast (millalgi 12.klassi lõpust,
teate küll seda maailmamurdvat teismeiga) klassivennaga TÜ
raamatukogu vanade purskkaevude juurest – ilma mingi erilise
põhjuse ja ilma vähemagi alkoholita seejuures (olime siiski juba
täisealised, ehk püüdsime olla ka vastutustundlikumad)
"maailmaasju arutasime", kus me täie tõsiduse –
loomulikult ka eakohase idealistliku naivismi saatel – endi
arutluse tulemusel nentisime, kui täielikult, laiaulatuslikult ja
samas lootusetult p....ses kogu maailm ikka on. Kusjuures
silmas pidasime enda nooruslikkus entusiasmis ikka tervet maailma
globaalsel tasemel. See oli niisiis 10 aastat enne tõsise
pagulaskriisi ja 3 aastat enne globaalse majanduskriisi puhkemist või
muide, isegi enne seda aega kui ökokatastroofi temaatika jõudis
peavoolumeediasse. Juba siis oli maailma üldisem vaimne allakäik
ja selle hingeseisundi "ärajoodud" sisu meile täielikult
ilmselge, mistõttu puänteerisime meie kui noored "maailmadoktorid"
enda järeldusi kokkuvõtvalt, ehkki kerge huumoriga vürtsitatult,
täiesti tõsiselt mõeldud diagnoosiga – lihtsalt täielikult
perses. Lausa faktikindlalt ja paratamatult. Teismelised. Seda ima põhjapanevate teadustööde lugemiseta või ilma
kõrghariduseta ja teemat täiesti omal käel käsitledes,
varustatuna paremal juhul ehk lihtsalt Hugo vaimuga. GT ei käinud tol ajal isegi mitte veel lasteaias. Siinjuures
polegi ju kõige olulisem, kui täpne või põhjapanev, meie arutlus
oli – tähtsam on siinjuures asjaolu, et me saime olukorrale pihta
piisavalt hästi (pole ka palju lisada, et see polnud kindlasti
igapäevane arutlusteema, aga samas ka mõnel teisel arutlusel mõne
teise sõbraga jõudsime sarnaste järeldusteni, see kord on aga
eriti eredalt meelde jäänud). Sest pange tähele: see ei olnud
ennustus, see oli meie noorte maailmaparandajatena antud k o n s
t a n t e e r i n g maaailma üldisema olukorra kohta.
Sellel esmapilgul ehk täiesti juhuslikul mälestuskillul 15 aasta tagant saab olla ainult üks
päris ilmne järeldus: tänapäevased maailma kriisid ei ole
olemuslikult tulenevad lihtsalt majandusest, kliimast (mitte,
et kliimamuutusele ei aitaks kaasa inimene – vaid siinkohal silmas
pidades tagajärgedega toimetulekut), usukonfliktidest,
korruptsioonist või isegi globaalsete jõudude strateegilisest
tasakaalust. Üleilmsed kriisid on meie päevil sügavalt ja
eelkõige moraalikriisid, kätkedes
peaasjalikult küsimusi vastutusest, ühiskonna keskmisest
südametunnistusest, ühiskonna üldisest järjepidevusest, võimu
jaotusest ühiskonnas, riigikorra efektiivsusest, ühiskonna
alusväärtustest, kultuurist ja sisemisest jätkusuutlikkusest.
Ja muidugi postmodernistliku lääne ühiskonna kohutavalt pillavast
ja raiskavast olemusest. Nimekiri paistab siinkohal ehk laialivalguv,
aga küsimus on ikkagi eelkõige moraalne. Me elame ju - nagu tihti
tavatsetakse öelda – majandusliku ülekülluse ajastul, kus
teoorias ei tohiks enam millestki elementaarselt vajalikkust (toit,
peavari, haridus jms) puudu olla. Samal ajal inimkond ei ole
väidetavalt olnud kunagi lähemal enda elukeskkonna ja üldse
maailma hävitamisele.
Seda kõike juba
vähemalt alates ajastust, mida Fukuyama (temast ma 2005.aastal muide
ei teadnud veel mitte midagi) on nimetanud ajaloo lõpuks; ehk
ühesõnaga vähemalt Clintoni ajast, ajast kui algas Clintoni Valge
Maja skandaal – on meie kriisid olemuslikult sügavalt
moraalikriisid. Küsimus on: kas meie ühiskonnad suudavad moraalse
uuestisünni läbi teha või järgime vanade roomlaste üsna uhket,
kuid üpris kuulsusetu ja õnnetu lõpuga eeskuju. Seda eelkõige
seotult fundamentaalsete küsimustega, kuidas on üles ehitatud
ühiskondade (kas või lagunevad) väärtushinnangute süsteemid.
Ja sellest tulenevad poliitikad, toimivad valimissüsteemid,
otsustusmehhanismid jne.
Soovimata, enda ehk
liiga morbiidselt alanud arutlust sama süngetes toonides jätkata,
tahan ma rõhutada, et tegelikult on siiski väga positiivne, et on
tekkinud sellised alternatiivkanalid, nagu Objektiiv ja erakonnad,
kes tõsiselt peavoolu kritiseerivad ning konkurentsi pakuvad. Küll
on probleemiks asjaolu, et debatt laiemas mõttes pole sugugi
paranenud ja vaidlused muutuvad kohati lausa äärmuslikult
väiklaseks ja labaseks. Sisutühjusest rääkimata. Ja seda mitte
seetõttu, et konservatiivsed jõud ei pakuks üldse mingeid sisulisi
arutlusteemasid, vaid seetõttu, et vasakliberaalne peavool kas
lihtsalt ei suuda või ei taha nendega sisuliselt debateerida
(võib-olla kartusest kaotada).
Viimased
peavoolukanalite rünnakud Objektiivi suunal näitavad masendavalt
aga endistviisi langevas trendis debati taset. Selmet võtta ette
konkreetseid Objektiivi autorite artikleid, seisukohti või debatte,
mida siis vaidlustada, rünnatakse kogu alternatiivmeediaväljaannet
kõige täiega. "Putinistid! Kasulikud idioodid! Äärmuslased!...
jne" seda kuni täiesti jaburusteni ja kõige labasemate
mõnitusteni välja – kas see on siis tsiviliseeritud viis debati
pidamiseks. Täiesti naeruväärne. Ma ise ei ole pidev Objektiivi
saadete-artiklite jälgija, aga aeg-ajalt nende saateid ja materjale
absoluutselt vaatan. Need on äärmiselt huvitavad ja harivad. Eriti
ajaloo osas ja ka intervjuud põnevate ühiskonnategelastega Eesti
lähiajaloost, aga ka muu materjal, on väga huvitav. Kindlasti on
seal sellist, millega ma ei nõustu ja teemasid, mille üle sooviks
pikemalt debateerida või mida ma ise käsitleks vähe teises võtmes.
Aga kahtlemata on tegemist täiesti tõsiseltvõetava meediakanaliga,
mis pakub arvestatavat konkurentsi peavoolumeediale.
Näide värskemast
täiesti jaburast rünnakust Objektiivi suunal.
Ma saan täiesti aru,
et üks printsiip, mis Objektiivi ümber kerkinud "meediakaevikute"
tekkimisel on rolli mänginud, kannab nimetust: "Külvad
tuult, lõikad tormi." Selge see, et Objektiiv on enda
tegevuse ja seisukohtadega vasakpoolseid piisavalt ärritanud, et
endale n-ö "kallale" meelitada. Ent kahjuks on need
rünnakud enamasti ikkagi täiesti sisutühjad, propagandistlikud ja
sildistavad, ilma sisuliste argumentideta – ja meenutavad
kokkuvõttes rohkem nõukogude aega kui vaba Eestit. Samas kui
Objektiiv ise pole selliseid propagandarünnakuid kellegi vastu
korraldanud, väljendades ehk lihtsalt enda maailmavaatelist
erimeelsust peavoolumeediaga.
Mis puudutab aga Koik'i
kaasust, on selle näitel minu arvates õige lahendus
Vooglaiu poolt end kaitsta kohtus. Kuid lausa eriti küündimatu ja
piinlik on ERR-i käitumine. Olles Koik'i poliitilist "huumorisaadet"
(milles huumorit lihtsalt oli nii vähe, et seda vaevalt üldse
naljasaateks saab pidada) korra ka näinud, on ikka siiralt kahju nii
ERR-ist kui ka artistist endast, et sellise jama peale maksumaksja
raha raisatakse.
Siinkohal on ERR-i
tausta arvestades tegelikult on tõesti täiesti kohased ka
võrdlusmomentide otsimised nõukogude aja huumoriklassikute, Abel'i
ja teistega, mida Objektiivi enda kommentaarides tehti. Kes oled
Sina, ..., et üldse sinna pjedestaalile ronida? Tujurikkuja sai
sellega hakkama, aga ka siiski aegamisi rahva seas autoriteedi ja
tunnustuse omandades (mitte lihtsalt lambist mingit oma saadet tegema
hakates), ehkki enda viimaste sketshidega vihastas ka Tujurikkuja
paljusid inimesi (siiski mitte kedagi isiklikult mõnitama asudes,
mis tasemele on langenud siis kodanik Koik). Laiemalt võttes on siin
aga mitu põhjust, esiteks tõesti arvestades, et tegu on ERR-iga kes
peaks oma lati oluliselt kõrgemal hoidma, kui ta seda praegu teinud
on. Teiseks aga seetõttu, et telehuumor on eestlasele täiesti
püha asi ja mitte mingite poliitiliste vaadete tõttu, vaid
selle tõttu, milline on meie ajalugu. Vaadake ometi, millist kunsti
tehti nõukogude ajal - see on lihtsalt tohutuid aukartust tekitatav ja selle lati juba algusest peale nii kõrgele seadnud.
Mitte üksnes selle
tõttu, kui raske oli Nõukogude ajal avalikult huumorit teha
poliitilise surve tõttu (ja millega tegelikult riskisid need julged
näitlejad, oleks nad vaid veidi poliitilistel teemadel libastunud)
– vaid seetõttu, kui geniaalseid andeid sellel raskel ajal ENSV
huumorimaastikul toimetas. Tänapäevani me vaatame, kuulame ja
räägime Abelist, Nõmmikust, ja teistest (nii teleekraanidel kui
nende taga) ja ainult õhkame. Kuidas inimesed said olla nii andekad,
vabad, humoorikad ja teha nii rasketes poliitilistes piiratud oludes
nii kõrgtasemel huumorit? Ilma seejuures kedagi solvamata,
mõnitamata – tehes seda kõrgemal inimlikul tasandil. "Isegi
surnuid siin ei austata..." :) Lihtsalt surematu huumor algusest
lõpuni. Ent isegi kui ajad on hoopis teised ja n-ö ühiskondlik
kultuur on vahepeal alla käinud, siis latt ei peaks sellepärast ju
nii palju madalamal olema. Ja kui tõesti ise selle latini ei küündi,
siis lihtsalt tehku oma huumorit pubilauas või Youtuubi avarustes
edasi. Muidugi veelkord, suur on see plekk nii ERR-i kui
Nõukogu esimehe hr Veidemanni revääril, kes olukorras palju varem oleksid pidanud reageerima ja vabandama. Seda enam, et nagu tuli
välja Varro Vooglaiu kommentaaridest, siis pakkus ta alguses
alternatiivina kohtukaasusele ka ju lihtsalt vabanduse palumist tema
väärikuse solvamise eest, millest väga suuremeelselt keelduti.
Ei, ütlen ausalt, ma ei ole huumorikriitik, veel vähem teatrikriitik. Aga natuke selle valdkonnaga elu jooksul kokku puutunud siiski. Ütleks lihtsalt nii, et huumoril ja huumoril on vahe. Kui Tõnis Niinemets teeb oma stand-up'e ja show'sid, siis see lihtsalt on naljakas. Ja väga võimalik, et kõigile ta huumor ei meeldi, ja väga võimalik, et Oudekki Loone oligi pärast solvunud, et teda küüditamise teemal tögati. Aga lihtsalt nali on sellest üle. Nii lihtne ongi. Kui nali on asjast üle, saavad enam-vähem kõik sellest nii ka aru, ilma oluliste solvumisteta + on päris oluline vahet teha, kas on ikka midagi sisulist, mille üle nalja teha või lihtsalt see inimene ei meeldi mulle (või tema vaated vms). Ega mina isiklikult ei oska ka päris täpselt öelda, kust see piir läheb - ja olgem ausalt ei tegele ka huumorivaldkonnaga. Aga üsna ilmselgelt inimesed siiski saavad aru, kui see piir on ületatud ja nii lihtne see ongi. Tõepoolest, kui oskad huumorit teha, siis võid seda teha Trump'ist kuni Putinini ja kohalike kuulsusteni välja. Kõigil on lõbus. Õppige Tõniselt.
Ei, ütlen ausalt, ma ei ole huumorikriitik, veel vähem teatrikriitik. Aga natuke selle valdkonnaga elu jooksul kokku puutunud siiski. Ütleks lihtsalt nii, et huumoril ja huumoril on vahe. Kui Tõnis Niinemets teeb oma stand-up'e ja show'sid, siis see lihtsalt on naljakas. Ja väga võimalik, et kõigile ta huumor ei meeldi, ja väga võimalik, et Oudekki Loone oligi pärast solvunud, et teda küüditamise teemal tögati. Aga lihtsalt nali on sellest üle. Nii lihtne ongi. Kui nali on asjast üle, saavad enam-vähem kõik sellest nii ka aru, ilma oluliste solvumisteta + on päris oluline vahet teha, kas on ikka midagi sisulist, mille üle nalja teha või lihtsalt see inimene ei meeldi mulle (või tema vaated vms). Ega mina isiklikult ei oska ka päris täpselt öelda, kust see piir läheb - ja olgem ausalt ei tegele ka huumorivaldkonnaga. Aga üsna ilmselgelt inimesed siiski saavad aru, kui see piir on ületatud ja nii lihtne see ongi. Tõepoolest, kui oskad huumorit teha, siis võid seda teha Trump'ist kuni Putinini ja kohalike kuulsusteni välja. Kõigil on lõbus. Õppige Tõniselt.
Toon selle esile, kuna tolles skandaalses Koik'i "huumorisaate" kaasuses on
muidugi ka selgelt märgata ühte nõmedat ja
väiklast aspekti. Neil vasakpoolsetel aktivistidel, kes on
teatud ühiskondlikes ja poliitilistes küsimustes vastaspoolel
näiteks Objektiivi ja üldse konservatiivsete vaadetega inimeste
suhtes, on tihti ju keeruline midagi enda "vastaste" suhtes ette võtta. Noh, näiteks umbes nii:
....Noh, näed, istuvad
ikka oma stuudios ja teevad enda neetud parempoolseid saateid.
Debateerida nendega ka ei viitsi või ei oska või pole mõtet.
Järelikult jääb üle halvustada. Sest parema meelega mõnitaks ju
üldse kõiki "tagurlasi" korraga – aga see on jälle
ohtlik tegevus, saad palju negatiivseid Delfi kommentaare või üldist
halvakspanu. Ei parem, võtta üks võimalikult lihtne ja "ohutu"
sihtmärk Vooglaiu näol ja siis asuda teda tümitama...saab äkki
pulli...ja teised ka kardavad.
Ja tõesti, nii
uskumatu või piinlik, kui see ka pole, just nii madalat
koolikiusajalikku mentaliteeti evib mõni ERR-i saade. No vot siia tasemele on siis jõudnud meie rahvusringhääling. Lõpetuseks lisaks veel Postimehe
kohta nii palju, et kui ta tõesti midagi muud enam tarka ilmutada ei oska, kui
Objektiivi artiklite "analüüsi", millel on ka ikka
sõna-otseses mõttes poliitiline maik juures, siis tehke selle asemel näiteks
rohkem ajaloo ja Nõukogude aega kirjeldavaid intervjuusid või
lugusid, mis võiksid vähemalt harivad olla, nagu näiteks see
intervjuu:
https://www.youtube.com/watch?v=sgX4hzS_9GI
* selle ütluse
autorlust on omistatud ka mitmetele teistele inimestele, kes on aga
sündinud tunduvalt hiljem, mistõttu võib neid väiteid kindlasti
pidada desinformatiivseteks või lihtsalt võõraste sulgedega
ehtimiseks; iseasi, et toodud ütlus võib originaalis olla veelgi
vanem
No comments:
Post a Comment