Rahvuskultuurist, eesti külakiigest ja kultuurrahvastest
Konservatiivse
Rahvaerakonna esimehe Mart Helme kõnest sai ainet päevakajaline
teema rahvuskultuuri püsimisest ja tulevikust. Põhimõtteline ja
sügav teema sai aga kahjuks oponentide poolt kistud olmeküsimustesse
ja pinnapealsetesse küsimustesse. Kuid teema ise on täiesti
vaieldamatult ja sügavalt eksistentsiaalne. Muide, isegi märka
eksistentsiaalsem kui pagulased või mitmed teised laiema üldsuse
kirgi koondavad lihtsad teemad. Eesti rahvuskultuuri säilimine on
vähemalt sama tähtis küsimus, kui Eesti metsa tulevik – mis minu
meelest on eestlasele metsarahvana vähemalt sama oluline. Kui
rääkida kultuurist valdkonniti, siis näiteks spordivaldkonna puhul
on täiesti põhjendatud, et esimesena hakatakse enamasti rääkima
rahastusest, samuti on see paljude teiste kultuurisfääride puhul.
Kuid kultuuri tõelise südame - rahvuskultuuri puhul ei ole see
rahapuru esimene kriteerium. Isegi Siberisse küüditatuna säilis
suurel osal eestlastel rohkem kultuuri, kui seda praegu mõnel
kodueestlasel alles on (samas, eks küüditati muidugi ka rahva
paremik). Järgnevalt püüangi lahti mõtestada eesti kultuuri
olemust ja tulevikku. Kas asi on pelgalt mõnes laulukooris,
eelarvereas või muuseumieksponaadis? Kui suur on oht, et eestlane
ise on varsti muuseumieksponaadiks muutumas?
Maailmas
omajagu reisinud inimena ja ka pikemalt mujal elanuna julgen väita,
et terve eesti rahvuskultuuri võiks vabalt kuulutada UNESCO
pärandiks. Kuna täiesti liialdamata, oleme väga haruldaselt
kasvupinnalt (8000 aastat läänemeresoomlast + viikingite mõju+ 800
aastat saksa aadlivõimu + kristlus + looduseusk +vene mõjud +
euroopa mõjutused + metsik loodus) tekkinud täiesti unikaalne
rahvakild või pärandkooslus, umbes nagu puisniit, rannakarjamaa või
põlishiis. Vähemärgatud fakt on see, et Eesti on nelja väikseima unikaalse rahvuskeelega rahvaarvuga mandririigi hulgas terves maailmas, kusjuures kolm ülejäänut asuvad mägedes või
kõrgmägedes ja tunduvalt väiksematel laiuskraadidel. Eesti on
ühtlasi kõige põhjapoolsem väikeriik maailmas. Samasugune imeloom
nagu lendorav. Varalahkunud Hardo Aasmäe lausus kunagi tabavalt, et
Eesti on tegelikult üks suur rahvuspark. Kui meie rahvuspargis on
metsa, soode ja muu elaval loodusega seisud veel üsna head (kui
muidugi ei asuta edendama järjest intensiivistuvat
metsamajandamist), siis selle rahvuspargi kõige levinum liik -
eestlane - on statistika järgi hääbumas.
Tänane
realiteet on selline, et me ei ole mitte ainult unikaalsed, vaid ka
kiirenevas tempos hääbuv rahvus, seda nii demograafilise statistika
kui kultuuri suurust mõõtes, eriti kui arvestame kultuuri
elujõulisuse näitajana piirkondlikke murdeid ja riigis elava
rahvuse piirkondliku kultuuri rikkust. 1980-ndate põlvkonna
inimesena tunnen seda eriti teravalt. Mäletate veel Uduveret, mis
tore paik see okupatsiooni kiuste oli? Kirjutame ja räägime küll
ERMist, rahvuskooridest ja maailma vallutavast muusikast, aga rääkida
võiks hoopis rahvuse, küla ja rahvuskultuuri väljasuremisest. Meie
surevatest juurtest. Ma mäletan lapsepõlvest selgesti isegi veel
90-ndate keskpaigani toimunud rahvarohkeid pidusid, avalikke üritusi
ja tohutu rahvarikkaid jaanitulesid väikestes külades. Mäletan
selgelt, kuidas viibides eri Eesti otstes ei saanud lapsena
kohalikest inimestest hästi aru – sest seal kõneldi murdeid. Minu
põlvkond, meie kasvasime üles veel külakiige peal (mida ei
ehitatud eurorahadest, vaid kohalike inimeste entusiasmist). Need
kõik olid ülivõimsad mälestused! Praegusaja lapsed pole suures
osas enam külakiike pildilt näinudki.
Mälu
järgi väidaksin, et lisaks EKRE poliitikute olen ainult kirjanik
Leo Kunnast kuulnud tõsisel toonil tunnistamas (eks on olnud teisigi
arvamusliidreid, keda ma pole kuulnud või nad pole meelde jäänud)
kaduvatest küladest Eestis - kaduvast eesti külast. Rahvuse
vähenemisest on räägitud, aga alustada tuleks algpõhjusest,
juurtest - külade kadumisest. Eriti märgatavaks muutub tendents,
kui me asetame selle ajaloolisse konteksti. Rääkimata varasematest
aegadest, isegi veel XX sajandi teisel poolel oli külakultuur nii
võimas, et kuulsate külanõidade (olid nad siis võimetega või
lihtsalt loodusetundjad) juures käidi haigusi ravimas. Tuntuimad
näiteks Kaika Laine, Vigala Sass. Tänaseks seda kultuuri osa enam
pole, see on juba väljasurnud. Pole enam surisid Võrumaal, kes
rästikumürki korjamas käisid või teadjanaisi mujal
Eestis.
Muide, siinkohal küsin, kas teie küla on veel alles?
Mõtlen siin just lähedasi otseseid juuri, sest suurem osa eestlasi
ei ole linnalise päritoluga (või pole linnas elanud rohkem kui 2-3
põlve). Mina võin öelda, et mitte ükski neist küladest,
kus olid pärit näiteks minu vanavanemad (niisiis, vähem kui 100
aastat tagasi), ei eksisteeri enam tänapäeval. Alles on vaid mõned
vundamendid, vahest ka üksikud elanikud, kuid külasid endid enam
ammu pole. Iroonilisel kombel on kõige rohkem elu säilinud isaisa
Kaukaasia eestlaste külas Sulevis, Abhaasias. Kahjuks ega sealgi
varsti eesti keelt enam varsti ei kuule, poliitilise olukorra tõttu
on nad üsnagi ära lõigatud ka kodumaast. Just sellest peaksime
rääkima, kuidas just viimase 25 aastaga on antud lõplik surmahoop
sadadele eesti küladele, mida kolhoosikord ei olnud veel suutnud
hävitada. Aastal 1981 sai filmikunsti vahendusel tuntuks muusikapala
"Tuhanded külad", milles on tuntud laulurida: "Kuni
su küla veel elab, elad sina ka." Me nagu ei märkagi seda, et
eesti küla on väljasurnud või vähemalt väljasuremise äärel.
Täna
on Eesti rahvus muide inimeste kahanemiselt maailmas 6.-dal kohal,
edetabelis korruptsiooniparadiiside Moldova, Ukraina ja Bulgaaria
vahel. Meie puhul pole asi ainult vähenemises – kuna meid ongi
juba ajalooliselt väga vähe. See pole pelgalt emotsioon või
arvamus, see on fakt. Eestlased ja lätlased on ainsad riigirahvused
Euroopas, keda XX sajandi lõpus oli vähem, kui sajandi alguses.
Viimased arengud pole olukorda parandanud. Hiljuti oli mõnusa
pühapäevase vestlussaate külaliseks professor ja endine poliitik
Rein Taagepera. See oli meeldiv, aateline ja hariv vestlus, milles
oli aga ka üks mõtlemapanev lause. Lugupeetud professor ja vana
põlvkonna kõrgharitlane tunnistas, et tema mitmest lapselapsest
ainult kaks räägivad eesti keelt. Vähemalt kaks räägivad veel!
Hea seegi! Halvem lugu on selles, et ka eesti keel ei kipu enam
püsima oma kõrgkvaliteetsel tasemel. Need vähesedki noored, kes
meie armast emakeelt kõnelevad, ei tee seda suures osas kuigi
korrektselt. Väga üksikud erandid kannavad edasi seda kõrgkultuuri
keelt, mida siin veel mõnekümne aasta eest laialt siinmail
laialdaselt räägiti. Lennart Meri ütles oma elu viimases tuntud
intervjuus, et ta ei saa vahel enam aru, mida ajakirjanik on öelda
tahtnud, see oleks nagu laste salakeel. Ei pea olema sündinud aastal
1929, et aru saada, millise kokkukuivamise ja mandumise on eesti
keele väljendustäpsus läbi teinud viimase 50 aastaga.
Ennesõjaaegses eesti kirjanduses saame lugeda väga nüansirohket,
värvikat, korrektse ülesehituse, täppissõnadega ja tarbepõhist
puhast keelt (ja mitte ainult ilukirjandusest!). Ilma nende
nüüdisajal levinud moondsõnade, suvalise keelekasutuse, ka
värdvormide, laensõnade pusa, stampväljendite ja paljusõnaliste
tühisusteta. Eks muidugi keele risustamine on toimunud ka
varasematel aegadel, aga tolleaegsed ühiskondlikud normid ja nõuded
ei võimaldanud sellist keele mandumist, nagu ta nüüdsel ajal
toimub. Lisaks muule on Eestis peaaaegu väljasurnud murded ja
dialektid - veel tänaseks allesjäänud murrete põliste kõnelejate
arv väheneb iga päevaga.
Eestis
on kahjuks tänaseks jäänud alles üksikud koolid (kui sedagi), mis
klassikalist, ilusat ja kõrgetasemelist eestikeelset kõnet
õpetavad. Millegipärast on siin mindud isevoolu teed - eesti keele
saatust võetakse sama loomulikult, nagu üht metsikult kasvavat
õunapuud ajanurgas, kõdunegu see või maha. Iga-aastane
emakeelepäev on küll tore algatus, ent taaskord üks loosunglik
üritus, kuna keele ellujäämine ja keelepuhtus ei sõltu ühestki
aastapäevast. See on pidev protsess ja töö. Maailmas on muide
kümneid ja isegi sadu väikserahvaid ja keeli, neist kultuurrahvaid
ja kultuurkeeli aga väheseid. Eestlased on läbi sajandite olnud
piiri peal. Siin me peamegi aga veidi uurima, mis on eesti kultuur?
Kus on selle kultuuri juured? Mis on eesti kultuuri tuumaks,
eriosaks? XIX sajandil murdsime kultuurrahva piirist üle, eestlaste
arv kasvas jõudsalt, vabanesime pärisorjusest, tekkisid rahvuslikud
ajalehed, laulupeod, saime eepose, ametliku kirjakeele ja algas
rahvuslik ärkamisaeg. Muide, täiesti eksitavad on teooriad, mida
siiani siin-seal peavoolus levitakse, nagu oleks eesti rahvus
tekkinud 19. sajandil. Pole põhjust seda teemat siinkohal
põhjalikumalt käsitada, kuid täiesti faktikindlalt oli eesti
rahvus koos oma põhitunnuste ja traditsioonidega olemas juba Läti
Henriku aegadel, kuid väga tõenäoliselt juba sajandeid enne Läti
Henrikut. Üheks konkreetsemaks ajalooverstapostiks (teadaolevaid kontakte
oli ka sajandeid varem) võiks lugeda Norra kuninga Halfdan
Valge hukkumist lahingu käigus X sajandi alguses Eestis. Kes vähegi
eestlaste rahvuse olemuses enne sakslaste koloniseerimist kahtleb,
võib lugeda Henriku kroonikat ennast tänapäeva eesti keelde
panduna, kuna see on tänuväärselt läbi sajandite tolmu säilinud.
Õigusega tunnistavad ajaloolased, et eestlaste ja selle keele
püsimajäämine läbi ikete on olnud omamoodi ime, mis on näidanud
selle rahva visadust ja mida me peaksime kiivalt hindama.
Muide,
sisult on määratlus "piiririik" mitmes mõttes väga
täpne, samanimelise teose tähtsuse tõi kerkinud
kultuuridebatis välja ka kirjanik Rein Veidemann. Üks karme
tõikasid on see, et peale muude piiride oleme ka rahvaste
väljasuremise piirialal. Liivlased - väljasurnud XX sajandi
keskpaigaks, vadjalased - hääbunud, vepsalased - juba unustatud
rahvus, ingerlased - assimileerunud ja vaevumärgatavad, karjalased -
kunagisest 40% karjalaste osakaalust Karjalas on alles 7%. Me
peaksime omamoodi olema kunagistele sakslastest koloniseerijatele
tänulikud, kuna kõik meie lähemad sugulased ida pool on sisuliselt
väljasurnud. Muide, ka mujal lähinaabruses on murded ja väikerahvad
järjepanu kadunud, latgaleid on Lätis alles veel 150 000 inimese
ringis, viimase 800 aasta jooksul täiesti väljasurnud hõime
Läänemere idakaldal on mitmeid: jatvingid, seelid, 17.sajandiks
kuralased (kuralased ise seda enam tunnistada ei saanud, kuid 1945.a.
Kura koti lahingutes viibinud vanaisa meenutanud, et suurtükituli
olnud nii ränk, et maa hakkas lainetama) ja preislased, juba
16.sajandi paiku nende väiksemad veljed: skalvid, semgalid.
Sellepärast tahangi rõhutada: tuleb teha vahet, mis kriteeriumite
alusel me kultuuri mõõdame. Kui kultuuri mõõdupuuks on see, mitu
muuseumi, kultuurisaadet, heliteost ja taiest on Eestis (nt aastas)
tehtud, siis tõepoolest ei sure "eesti kultuur" kunagi
välja. Ka siis, kui eesti keel on täiesti välja surnud või see on
nii moondunud, et vanema põlvkonna inimesed enam arugi ei saa, mida
räägitakse. Kõik sõltub mõõdupuust. Kui me rääkime
rahvuskultuurist - sellisena nagu teda sadu (või isegi tuhandeid)
aastaid siin on tuntud, on lugu tõsisem. Rahvuskultuur selle
ajaloolises võtmes on meil juba ammust aega suremas.
Näiteks
oli XX sajandi alguses Eestis püsivalt asustatud suurem osa Eesti
1500-st saartest. Isegi mõnekümnehektarilised väikesaared
põhjarannikul ja läänerannikul olid mitmesajapealiste
kogukondadega. Tänapäeval hääbub elu isegi suursaartel, väiksemad
on ammu tühjad. Kadunud pole mitte lihtsalt rannarootslased, vaid
kogu randluse kultuur on lähedal kadumisele. Seetõttu on mõõdupuu
oluline, kultuur ei ole niivõrd abstraktne suurus, et seda ei saaks
mõõta. Minu isikliku arusaama järgi oli eesti rahvuse ja
rahvuskultuuri kroonijuveeliks XX sajandi algus, mis tipnes
autonoomia ja iseseisvusega. Heldimusega loen admiral Pitka
mälestusi, keda pean Eesti omariikluse materiaalseks ja sõjaliseks
isaks (keda huvitab, võib lugeda tema mälestusi, peavoolu ajalugu
sellest peaaegu ei kirjutagi; kirjanikest on Pitka pärandit
tunnustanud Kross). Admiral meenutab ühes peatükis, kuidas istunud
ühes ruumis trobikonna eesti meremeestega - kõik eri Eesti
rannikutelt (ta ise oli "valge vares" Järvamaalt) - kus
nende kõigi eri murded moodustanud otsekui "vikerkaarevärvilise
kanga". Pitka nimetas seitset rannikumurret, millest mõnda ei
eksisteeri praeguseks juba aastakümneid. Osade puhul keegi ei teagi
enam, kuidas neid kõneldi. Ega Hurtki jõudnud igasse kihelkonda ja
saarele Eestis. Tänaseks ei eksisteeri enam sadu külasid ega
mitmeid kihelkonnamurdeid. Just see on küsimus, mille järgi me
peaksime minu arvates mõõtma eesti kultuuri ja võtma vastu
otsuseid selle olukorra parandamiseks. Ülikoolid, teatrid,
muuseumid, teadusasutused ja spordisaalid üleöö ei kao, aga eesti
küla koos ajaloolise rahvuskultuuriga võib hääbuda veel
kiiremini, kui sellest arugi saame. See on kasvava kiirusega toimunud
juba 1944.aastast alates ja kui midagi ei muutu, siis milleks lõpuks
need teadusasutused, spordisaalid ja muuseumid? Üksnes muuseumitel
oleks siis funktsioon väljasurnud eestlaste eksponeerimise
näol.
Käesoleva eesmärgiks pole koguda negatiivseid
mõtteid või halada kaotatud mineviku hiilguse üle. Kindlasti on
võimalik veel palju ära teha, et olukorda parandada - näiteks
võtta kasutusele uusi talude taastamise toetusmeetmeid, luua
võimalusi murrete ja paikkondliku kultuuri säilitamiseks (ka
taastamiseks), pärimuskultuuri kaitset ja investeerida enam
piirkondade arengusse. Kuid enne nende teemadega tegelemist, tuleb
tunnistada probleemi tõsidust – eesti keel ja põliskultuur (kui
pärandkultuur) on sisulises väljasuremisohus (või pöördumatus
moondumisohus) juba meie eluajal. Viimased 25 aastat on seda
probleemi jaanalinnu kombel ignoreeritud. Kui me ei tunnista
probleeme, ei ole võimalik neid ka lahendada.
Kokkuvõtteks
soovin lühidalt käsitleda küsimust sellest, kust on alguse saanud
eestlus laiemas mõttes. Hiljuti võttis suure hulga leheruumi
maailmakirjaniku Krossi poeg selleks, et selgitada, kuidas Eesti riik
ei alanud Peterburis. Mõistan, et Reformierakonna poliitikul on omad
põhjused sääraste spinnide kerimiseks, aga tegelikult on see üsna tarbetu vaidlus algusest peale. Peterburis, Tallinnas, Berliinis,
Leipzigis, Stockholmis, Londonis või Pariisis (kõigil neil on Eesti
riikluse ja kultuuriajaloo seisukohalt olnud oluline roll) - mis
vahet seal on? Kui räägime rahvuse südamest, kestmisest ja
säilimisest, siis soovin öelda, et eestlus ja just eesti kultuur
kõige sisulisemas mõttes algas mudasel sooserval palke veeretades.
Täpselt nii, nagu Tammsaare seda kujutas. Jällegi, lugege Eesti ühe asutava
isa, Pitka, lapsepõlvemälestusi Järvamaa kivistelt põldudelt -
kust tegelikult algas rahvuse sünd? Muide ka Vabadussõja üht
esimest võidukat lahingut aitas võita kohalik metsavaht, kes
vabatahtlikult ja omaalgatuslikult luureülesandeid täitis. Ilma
Eesti talude, külade ja metsadeta eestlust - sellisel kujul, nagu
ta aastatuhandeid (või vähemalt Halfdan Valge sõjakäigu aegadest)
- ei ole võimalik säilitada. See pole enam see eestlus. Kaob üks
kolmest ilmasambast - eesti keel, eesti põlisloodus või eesti küla
- siis vajub see rahvus laiali. Eestlus ei ole lihtsalt Issanda-and
või tingimusteta kingitus. Kui meie rahvuskultuuri ei hoia ega
kaitse, vaid üksnes tühja-tähja üle vaidleme,
regionaalpoliitikasse jätkuva üleolekuga suhtume, ajaloolise keele
koos murretega minetame ja külad lõplikult hülgame, siis eestlus
hääbub. See on tõsiasi, mitte arvamus.
Mälu järgi väidaksin, et lisaks EKRE poliitikute olen ainult kirjanik Leo Kunnast kuulnud tõsisel toonil tunnistamas (eks on olnud teisigi arvamusliidreid, keda ma pole kuulnud või nad pole meelde jäänud) kaduvatest küladest Eestis - kaduvast eesti külast. Rahvuse vähenemisest on räägitud, aga alustada tuleks algpõhjusest, juurtest - külade kadumisest. Eriti märgatavaks muutub tendents, kui me asetame selle ajaloolisse konteksti. Rääkimata varasematest aegadest, isegi veel XX sajandi teisel poolel oli külakultuur nii võimas, et kuulsate külanõidade (olid nad siis võimetega või lihtsalt loodusetundjad) juures käidi haigusi ravimas. Tuntuimad näiteks Kaika Laine, Vigala Sass. Tänaseks seda kultuuri osa enam pole, see on juba väljasurnud. Pole enam surisid Võrumaal, kes rästikumürki korjamas käisid või teadjanaisi mujal Eestis.
Muide, siinkohal küsin, kas teie küla on veel alles? Mõtlen siin just lähedasi otseseid juuri, sest suurem osa eestlasi ei ole linnalise päritoluga (või pole linnas elanud rohkem kui 2-3 põlve). Mina võin öelda, et mitte ükski neist küladest, kus olid pärit näiteks minu vanavanemad (niisiis, vähem kui 100 aastat tagasi), ei eksisteeri enam tänapäeval. Alles on vaid mõned vundamendid, vahest ka üksikud elanikud, kuid külasid endid enam ammu pole. Iroonilisel kombel on kõige rohkem elu säilinud isaisa Kaukaasia eestlaste külas Sulevis, Abhaasias. Kahjuks ega sealgi varsti eesti keelt enam varsti ei kuule, poliitilise olukorra tõttu on nad üsnagi ära lõigatud ka kodumaast. Just sellest peaksime rääkima, kuidas just viimase 25 aastaga on antud lõplik surmahoop sadadele eesti küladele, mida kolhoosikord ei olnud veel suutnud hävitada. Aastal 1981 sai filmikunsti vahendusel tuntuks muusikapala "Tuhanded külad", milles on tuntud laulurida: "Kuni su küla veel elab, elad sina ka." Me nagu ei märkagi seda, et eesti küla on väljasurnud või vähemalt väljasuremise äärel.
Näiteks oli XX sajandi alguses Eestis püsivalt asustatud suurem osa Eesti 1500-st saartest. Isegi mõnekümnehektarilised väikesaared põhjarannikul ja läänerannikul olid mitmesajapealiste kogukondadega. Tänapäeval hääbub elu isegi suursaartel, väiksemad on ammu tühjad. Kadunud pole mitte lihtsalt rannarootslased, vaid kogu randluse kultuur on lähedal kadumisele. Seetõttu on mõõdupuu oluline, kultuur ei ole niivõrd abstraktne suurus, et seda ei saaks mõõta. Minu isikliku arusaama järgi oli eesti rahvuse ja rahvuskultuuri kroonijuveeliks XX sajandi algus, mis tipnes autonoomia ja iseseisvusega. Heldimusega loen admiral Pitka mälestusi, keda pean Eesti omariikluse materiaalseks ja sõjaliseks isaks (keda huvitab, võib lugeda tema mälestusi, peavoolu ajalugu sellest peaaegu ei kirjutagi; kirjanikest on Pitka pärandit tunnustanud Kross). Admiral meenutab ühes peatükis, kuidas istunud ühes ruumis trobikonna eesti meremeestega - kõik eri Eesti rannikutelt (ta ise oli "valge vares" Järvamaalt) - kus nende kõigi eri murded moodustanud otsekui "vikerkaarevärvilise kanga". Pitka nimetas seitset rannikumurret, millest mõnda ei eksisteeri praeguseks juba aastakümneid. Osade puhul keegi ei teagi enam, kuidas neid kõneldi. Ega Hurtki jõudnud igasse kihelkonda ja saarele Eestis. Tänaseks ei eksisteeri enam sadu külasid ega mitmeid kihelkonnamurdeid. Just see on küsimus, mille järgi me peaksime minu arvates mõõtma eesti kultuuri ja võtma vastu otsuseid selle olukorra parandamiseks. Ülikoolid, teatrid, muuseumid, teadusasutused ja spordisaalid üleöö ei kao, aga eesti küla koos ajaloolise rahvuskultuuriga võib hääbuda veel kiiremini, kui sellest arugi saame. See on kasvava kiirusega toimunud juba 1944.aastast alates ja kui midagi ei muutu, siis milleks lõpuks need teadusasutused, spordisaalid ja muuseumid? Üksnes muuseumitel oleks siis funktsioon väljasurnud eestlaste eksponeerimise näol.
Käesoleva eesmärgiks pole koguda negatiivseid mõtteid või halada kaotatud mineviku hiilguse üle. Kindlasti on võimalik veel palju ära teha, et olukorda parandada - näiteks võtta kasutusele uusi talude taastamise toetusmeetmeid, luua võimalusi murrete ja paikkondliku kultuuri säilitamiseks (ka taastamiseks), pärimuskultuuri kaitset ja investeerida enam piirkondade arengusse. Kuid enne nende teemadega tegelemist, tuleb tunnistada probleemi tõsidust – eesti keel ja põliskultuur (kui pärandkultuur) on sisulises väljasuremisohus (või pöördumatus moondumisohus) juba meie eluajal. Viimased 25 aastat on seda probleemi jaanalinnu kombel ignoreeritud. Kui me ei tunnista probleeme, ei ole võimalik neid ka lahendada.
No comments:
Post a Comment