Avalik
pöördumine Urmas Vaino ja ERR poole
seoses
RB-teemalisele
"Suud puhtaks" saates tehtud
mitmete
sisulistele avalikkuse eksitamistele, oluliselt küsimustes
puuduliku saatekajastuse, debati eksitava suunamise ja arvutuslike
vigade edastamisega
Pöördumise
autor on TTÜ majandusharidusega ja RB debatiga seotus seisneb
üksnes ühiskonnaaktivistina RB teemal arvamusartiklite avaldamises
viimase 5 aasta jooksul (2012-2017)
Sisukord
- Pöördumise põhjus
- Kaugele jooksnud vale: minu 2013.a. artiklist veeretatud vea õiendus (Kilingi-Nõmme)
- Saate eesmärkidest ja probleemidest (võrdluses eelmiste saadetega), eksitavatest andmetestMida saates räägiti ja mida saates välja ei toodud? (aga oleks pidanud)
- Mis soodest nad räägivad? Mis on trassiga valesti ja milles seisneb suurim raiskamine RB tänase projekti näol?
- Pöördumise põhjustest
Alustan
avalikku pöördumist sellest, et rõhutada, kuidas ma siiralt
austan Teie juhitud arutelu saadet "Suud puhtaks", mis on
juba selle lühikese ajaga olnud Eesti demokraatiale eeskujuks, andes
keeruliste teemade arutamisega tasakaalustatud debattides eeskuju nii
ühiskonnale kui poliitikutele. Kahjuks, demokraatliku kultuuriga
jah, on Eestis lood olnud just sellised, nagu nad on. Ma pean
kõrgelt lugu Teie saatejuhi võimetest ja ka saatest endast ja
üksnes sel põhjusel pöördumise ka saata julgesin.
Küsimus
ei ole selles, et kellegi argumendid peaksid peale jääma, küll aga
selles, et selle saate deklareeritud selge eesmärk on: et mõlema
poole argumendid peaksid vähemalt terviklikult kuuldavale tulema.
Minu pöördumise üks otseseid eesmärke on teha ettepanek uue saate/järje eetrisse laskmises RB
küsimuses, et saates tehtud ülisuuri vigu parandada
(kas siis sama arutelusaate vormis või mõne teise saatena). On
lihtsalt kurb, kui suur hulk motiveeritud ja ülde mitte rumalaid
inimesi tuleb kokku ja ei jõua peaaegu mingite sisuliste
aruteludeni. Vähemalt mitte nendeni, mida varasemalt on
deklareeritud väga olulistena. Eelkõige ikka trassi asukoha
küsimus, mida varem küll pidevalt tõstatati, aga saates peaaegu ei arutatudki. Aga näiteks ei mainitud saates isegi sellega seotud A.Tarandi pressikonverentsil antud lubadust anda
otsetrassikoridor kohtusse, kui see muutmisele ei lähe. Vaatasin saate uuesti spetsiaalselt 2 korda üle ja sellest lähtuvalt ka kriitikat kirjutan.
Ehkki käsitlen mitmeid teemasid, siis minu pöördumine
algab sisuliselt selle koha pealt, kus geograaf Mihkel Kanguri
jutt pooleli jäi (ehkki me üksteist ei tunne ega pole kunagi
mingit omavahelist mõttevahetust olnud). Toomas Kiho küll vastas
tema küsimusele retooriliselt aga esitades uue küsimuse, millele
omakorda vastas Erki Savisaar oma otseselt paksult demagoogiat täis pikitud kõnega, kus trassi küsimust ei puudutatud
poole sõnagagi. Ehkki just see oli küsimus. Selle küsimuse juurde enam
saatejuht tagasi ei tulnudki. Ka Kiho järgnenud väidet (või oli see ikkagi
küsimus?) sellest, et kui me ei raja uut trassi vana trassi
asukohta, siis me eurorahasid ei saa, rohkem üldse ei arutatud: see jäigi
õhku. Kas see oli see kindel väide? Oli see küsimus? Kas eurorahad
sõltuvad trassi asukohast? Ma ei tahaks seda uskuda. See küsimus ei
huvitanud nagu kedagi. Isegi mitte vastaseid. See on minu meelest väga kummaline!
Nendin ka
siinkohal, et viimases saates esitati mitmeid väga asjalikke ja
põhjalikke seisukohti. Aga need olid korralikult segatud
mitmete demagoogiliste, puhaste valede ja täiesti ekslikke
seisukohtadega. Mis hullemgi: debatist jäid välja mitmed võtmeküsimused (juba mainitud Toomas Kiho
ja geograaf Mihkel Kangur sõnavõttudest alustatud teema).
Erandlikult tuleb tunnistada seda, et kõige paremaks ja sisulises
mõttes oluliseks (kes oli ka üks neist, kes vähemalt üritas debatti
õiges suunas ajada) sõnavõtjaks oli üllatavalt poliitik! Selleks
oli üllatavalt riigikogulane Aivar Kokk, kes muude asjalike
kommentaaride hulgas nentis, et me peaks eelkõige tegema kindlaks,
mis on Eestile vajalik. Ja just selle raudteelõigu
ehitamisest alustama. Sellist plaani praegu pole, samuti nagu pole
arvestust olukorraga, kui EL rahastus peaks ära kukkuma. Kuigi
selle küsimusega kõik tänase Eesti RB trassi suuremad probleemid
kahjuks ei ammendu. Ka Marek Strandberg, keda küll veidi sildistada
püüti, juhtis vähemalt sissejuhatavalt tähelepanu probleemide
komplekssusele, mille lahendamise pädevuses on praeguse meeskonna ja
juhtimise juures põhjust tugevalt kahelda.
Samuti sooviks ära klaarida: nn RB vastased ei ole mingisugune
hullunud fanaatikute grupp. Grupi üheks liidriks ja esindajaks on kõrge intelligentsi tasemega matemaatik Toomas Kiho,
kunagine president Meri nõunik, kes kindlasti (nagu väga paljud
teised) ei tee seda igavusest või fanatismist, vaid lihtsalt sellele
projekti praegusele kujule, vormile ja sisule juba peale vaatamine
paneb aju juba iseenesest kisendama –
mis lollusega meil tegeldakse.
Keegi
oponentidest ei ole raudtee vastu, vastupidi! Ollakse selle vastu
kuidas seda asja seni aetakse ja ollakse väga põhjendatult mures ja
rahulolematud selles osas, milline saab olema lõpplahendus, kuna
juba praegusi trassikaarte vaadates on selge, et lahendus on
käpardlik, tohutult kulukas ja suurendab veelgi regionaalset
tasakaalutust Eestis.
Arvan, et
paar olulist saate vigade allikat tulenesid sellest, et saate
formaat selle küsimuse arutamiseks - kuna sisulist arutelu seni
ühiskonnas üldse toimunud pole – oli kindlasti liiga lühike
ja teine suurem viga selles, et saates oli kindlasti kordades
liiga vähe eksperte ja sõltumatuid eriala spetsialiste
esindatud (NB! Ka võrdluses eelmiste saadetega) . Ei ole ju mõtet
vastamisi panna rääkima Raivo Vare ja Emil Rutikut või Evelyn
Seppa ja Karli Lambotit, mis siis et nad räägivad samast asjast –
aga nad ei ole samade valdkonna pädevustega inimesed!
Evelyn
Sepp ega Emil Rutiku ei oma kumbki vastavat eriharidust ega kogemusi
valdkonnas, mis siis et nad mõlemad edukad ja targad inimesed on.
Muuhulgas pani mind kõvasti imestama, et saates polnud Eesti
Rooma Klubi presidenti Andres Tarandit, teadlast ja
ekspeaministrit, kes on lubanud avalikul pressikonverentsil otsesõnu
RB praeguse trassi anda kohtusse ja korrates seda lubadust ka RB
meeleavaldusel !! (sic!) Kes siis nüüd avalikkust eksitab: kas
Tarand (andes valelubadusi) või ERR-i avalik
arutelusaade, mis selle väga tugeva ähvarduse ühelt Eesti
prominentselt isikult on täiesti üleüldse kajastamata jätnud???
Sest päris tõsiselt: mõlemad ei saa praegusel juhul tõtt
rääkida.
Kirjutamise
põhjuseks on eelkõige pettumus, millisesse mutta on vajunud RB
debatt, kuigi just sellest saatest oli loota debati mudast välja
toomist. Eriti kurb olen, arvestades seda, kui palju sisepingeid see
ühiskonnas juba praeguseks toonud, ja pärast selliseid
ebaõnnestunud saateid, toob täiesti kindlalt ka edaspidi. Ja
samuti, milliste lolluste jätkamist see võimaldab Eestimaal korda
saata, ilma et keegi oleks neid küsimusi lahti seletanud. Mul
on siiski hea meel tõdeda, et ERR viimaste nädalate meediakajastus
teemale on olnud tasakaalustatud ja käsitlenud mõlema poole
seisukohti korrektselt. Kui ainult välja arvata see eilne
täiesti ebaõnnestunud arutelusaade. Loomulikult ei ole siin kogu
süü saatejuhil, küll aga käsitletud teemade valikul ja kutsutud
külalistel (õigemini, mitmete oluliste külaliste, nagu mainitud
Andres Tarand jpt, puudumisel) – sellest allpool.
- Kaugele jooksnud vale: vana vea õiendus (Kilingi-Nõmme)
Enne saate sisulise kriitikaga alustamist soovin ära õiendada "Suud puhtaks" saates esinenud konkreetse ettepaneku, mis on otseselt minu enda 4 aasta eest avaldatud artiklist pärinev ja mida on tänu kunagisele Delfi ajakirjaniku kehvale toimetuse tööle oluliselt valesti tõlgendatud ja see väärtõlgendus jõudis kahjuks ka viimasesse saatesse. See ei ole muidugi peamiseks põhjuseks käesoleva avaliku pöördumise tegemiseks, aga samas haakub mitmes mõttes teemaga ja on vajalik ära õiendada.
Nimelt
tõi saatekülaline, lugupeetud majandusanalüütik, Kristjan
Lepik, saates välja ühe minu 4 aastat tagasi toodud
arvamusartiklis välja käidud "idee" (mis jah, tegelikult
oli kahjuks juba algselt ajakirjaniku poolt moonutatud, sellest
2.punktis pikemalt) ehitada RB trass "läbi Kilingi-Nõmme".
Kas ta laenas ta selle mõtte siis artiklist teadlikult, kuuliski
mõnelt sõbralt või kellegi teise vahendusel, polegi üldse
oluline ja mul selle vastu kindlasti midagi pole, kui nii tuntud
analüütik mu ideid on laenanud. Probleem on aga kahes sisulises
asjas, mis antud idee kajastamise ja ka moonutusega on kaasnenud:
- polnud toonase artikli avaldamise ajal veel üldse valitud välja mingit konkreetset trassikoridori, mis aga praeguseks on juba ammu tehtud ja leian ühemõtteliselt, et ka selle "Suud puhtaks" saate põhirõhk oleks pidanud keskenduma olemasoleva koridori väga sisulistele probleemidele, et üldse oleks võimalik debatiga edasi minna – sest nn pooldajad ju eitavad igasuguseid trassi puudusi, kuigi neid on kriitikute meelest väga palju. Praegune saade mingite tõsiste arutelu punktideni (v.a. väga üldised hinnangud kaubavoogudele), ei jõudndudki. Kaubavoogude arutelu on küll oluline, aga praegusel plaanil on ikkagi peamiseks puuduseks valitud trass,mitte kaubaveod.
NB! Sellele samale probleemile juhiti juba saate käigus tähelepanu
(Kangur), aga keegi kohalolijatest ei reageerinud.
See
kahjuks juba iseenesest tekitab kerge "vandenõu hõngu",
isegi kui see juhtus täiesti kogemata nii. Mõistuse häält ei
taheta sugugi kuulata.
- soovin väga tungivalt selgitada, et minu toonane idee 2013. aasta artiklis oli ajakirjaniku poolt väga sisuliselt ja tugevalt moonutatud (vahetati artikli originaalpealkiri ja osaliselt ka sisu; originaalteksti riputasin omal ajal blogisse): minu toonase artikli idee polnud üldse mitte mingi Kilingi-Nõmme raudtee, vaid püstitada küsimus avalikkusele:Kas suvituslinnana tuntud Pärnu inimesed ikka tahavad kõike seda 20 miljonit tonni kaupa, mida apologeetide poolt RB-le lubatakse, otse oma tagahoovist läbi sõitma?Seejuures ma väga tagasihoidlikult eeldasin enda toonases arutelus, et nad seda kaubavoogu otse enda tagahoovi ei taha ja seetõttu tuleks Pärnusse ehitada RB harutee, eelkõige reisirongide jaoks, mis on mõlemalt poolt RB-ga ühendatud, kasutades vanu raudteetammide asukohti nende rajamiseks - mis on kõige odavam ja keskkonnasäästlikum lahendus. Ükski rong ei kaotaks ei ajas ega kiiruses, aga samal ajal peatrass läheks Pärnust mööda, säästes sellega suvituslinna atmosfääri. Kas trass oleks Pärnust edasi kulgenud läbi Kilingi-Nõmme, Tali või Massiaru – on juba teine ja hoopis teisejärgulisem küsimus. Küll on väga problemaatiline see trass, mis täna on valitud, väga paljude probleemide tõttu.
Haruteede
lahendus on sisuliselt aktuaalne ka täna. Sest RB-d mõistlikult
planeerides (nii et selle kasu riigile ja ühiskonnale oleks suurem
kahjudest) oleks ainumõeldavalt ökonoomne ja majanduslikult
mõistlik lahendus haruteede mudelit kasutades – nii Pärnusse
kui Viljandisse, soodustades nii kohalike rongide kasutamist,
keskkonnasõbralikku Eesti sisest transporti (näiteks kui RB-le
planeeritakse ka elektriliinid elektrirongide jaoks) ja
regionaalpoliitikat. Eriti soovin rõhutada, et Viljandi-Tallinn
RB haru oleks kiireim, lühem ja kõige otsesem ühendus pealinnaga
lõunaeestlastele, kus rongisõit kestaks alla 1 tunni (isegi ainult
160 km/h kiiruse korral, mille jaoks ei ole vaja täiesti ümber
ehitada kogu trassi).
Praeguse kava järgi on väga tõenäoline, et Viljandi raudtee
võetakse üldse üles, kuna selle ühendusi RB planeeringutes
me täna ei näe, keegi pole rääkinud ka topeltlaiuse kasutamist
või Viljandi raudtee Euroopa laiusele viimisest – mis oleks
mõlemad väga mõistlikud ja maailmas levinud lahendused. Raudtee
laiuse probleeme ei käsitletud saates üldse, kuigi see peaks olema
üks põhiküsimustest – kas me võtame siis suurem osa muust
raudteest Eestis üles ja jätkame omal ajal Mõisakülas ja
Haapsalus alustatud raudteepoliitikaga?
3. RB
saate sisulistest probleemidest
Teie
juhitud uus teleaade "Suud puhtaks" on olnud Eestis üks
arutelusaadete vaieldamatuks lipulaevaks ja heaks platvormiks
ühiskondlike tüliküsimuste lahtirääkimisel ning vastuoluliste
teemade lahti vaidlemisel, aga kahjuks mitte sel korral
(objektiivsust rõhutades soovin öelda, et mul on konkreetne
seisukoht olnud ka varasematel teemadel, mitte ainult selles saate
teemal). Ma tahan uskuda, et see ei olnud niimoodi teadlikult tehtud
ja just seetõttu sooviks selgitada, mis saates minu arvates valesti
läks!
Kahjuks
pinged ja arusaamatused sel teemal ühiskonnas, kui mitte ei tõusnud
kõrgemale, siis vähemalt samale tasemel jäid kindlasti. Kummaline
on tõdeda, et senised saateteemad (nt metsateema ja Konstantin Pätsi
roll ajaloos) pole olnud sugugi vähem keerulised, siis saates olid
kohal eksperdid ja asjatundjad jaseal saadetes väga konkreetselt
arutelu tuumadeni siiski jõuti palju paremini ja ka olulisi
tuumküsimusi arutati. Mitte ammendavalt, aga vähemalt tõsise
põhjalikkusega ja debatti avavalt. Kuidas on võimalik, et mineviku
ajaloo teema on meil märksa tõsisemalt läbi arutatud kui ülimalt
ressursimahukas ja oluline tuleviku teema? Vahest tuleks RB-le
pühendada siis kaks saadet, kui sisulisi küsimusi muidu arutada ei
saa.
Ei ole
kuigi viisakas, demokraatlik ega ka riigi arengule kasulik (kuna RB
projektil on nii palju küsitavusi ja silmnähtavaid vigu), et
riiklikult nii olulises küsimus paisatakse õhku
hunnikutes valesid, eksitatakse avalikkust mõlemalt poolt,
korraldatakse küll meeleavaldusi, aga lõpptulemuseks on arvamuste kaos, milles
tavainimene enam ei orienteerugi – isegi seisukohti pole saates
suudetud ühemõtteliselt ja terviklikult lahti seletatada –
vähemalt enamikes küsimustes (seletan neid küsimusi lahti
allpool).
Saate
põhjal näis, et nn RB pooldajad ei olegi veel aru saanud nn
vastaste põhiseisukohast: mitte keegi pole mitte üheski kõnes (ei
meeleavaldusel ega mujal) öelnud, et raudteed pole vaja. Jutt
käib sellest, et see plaanitakse ehitada:
- mitmes osas vales asukohas (ja küsimus pole, kas Pärnust, Viljandist või Tartust – kuigi need vaidlused on tõesti algaastatel arutelu teemaks olnud – vaid tänane trass on füüsilises mõttes täiesti põhjendamatus ja mitmes osas vales asukohas, muutes trassi nii kallimaks kui ka ökoloogiliselt kahjulikumaks – vaadake kaarti, kui ei usu, selle jaoks pole isegi kõrgemat geograafia haridust vaja)
- vale hinnalipikuga: kui rahastusprotsendid peaksid muutuma, ei ole Eestil vahendeid see trass oma jõududega valmis ehitada
- tänasele lahendusele on olemas odavamad ja mõistlikumad alternatiivid. Neist küsimustest sai korraks rääkida vastaste poolt ainult "Akadeemia" peatoimetaja Toomas Kiho ja geograaf Mihkel Kangur.
Vale nr
1
Suurim
eksitamine saates toimus hr Savisaare poolt juba meedias kulutulena
levitatud "rahapuu" esitlemise näol. Poliitik saab
sellist lausdemagoogiat endale lubada, teadlane mitte – see on ka
põhjus, miks saates oleks pidanud olema rohkem teadlasi. Seletan
lahti.
Niipea, kui küsimus trassi asukohast veeretati vastaste poolele, alustas hr Savisaar oma demagoogia etteastet Hyperloopist ja rahapuust, aga sisuline arutelu selle koha peal katkes. Keegi ei rääkinud enam sellest, kas meil on võimalik trass teha mujale, keskkonnaaspekte arvesse võttes ja regionaalselt paremini kaalutult. Sisuline debatt suri. Nagu see on terve RB ajaloo vältel varemgi toimunud (mida saatejuht ei tahtnud alguses uskuda). Saatejuhi rollis selle koha peal olla pole muidugi kerge, aga fakt on selles, et kui valesid kohe saates ümber ei lükata ja olulisi küsimusi ei edastata teisele poolele kohustuslikuks vastamiseks, siis valed jäävadki elama ja ümber lükkamata. Debatt jääbki enda surmani lombakaks. Lisaks sellele, et toimub mitmes jaos avalikkuse eksitamine.
Kahjuks
riikliku ülisuure tähtsusega küsimusest sai viimases RB saates
mitmes mõttes sisulises mõttes palagan, kus nagu saates ka mööndi,
rääkis Eesti traditsioonide järgi "üks aiast ja teine
aiaaugust". Kahjuks jäi vaatajana mulje, et saatesse
kutsutute seas oleks võinud olla oluliselt rohkem teadlasi ja
eksperte (just pooldajate poolelt), mitte poliitikuid, kes räägivad
sellest kuidas "ühest eurost saab kuus" – ehkki seda
meediast läbikäinud rahapuud, mille aluseelduseks on võetud 85% EL
rahastust, mis juba saate käiguski ümber lükati ja säärase "mustkunsti"
aluseks on. Kuid sellist rahapuud pole kas üldse olemas või
vähemalt igal juhul pole see garanteeritud. Sellel on oma tõenäosus
ja tõenäosuslike asjade puhul ei saa rääkida mingist rahapuust
kindlas kõneviisis. Poliitik võib sellist asja endale lubada –
tõsiseltvõetav teadlane mitte.
Toon
näite. Me ei ütle ju loteriipiletiga 10 000 võites, et iga
loteriipileti tulusus on 100 000 protsenti. Kuna EL rahastuse
tõenäosust on raske üldse hinnata väga täpse protsendiga, siis
ükski tõsine majandusteadlane ega muu teadlane ei saaks endale
lubada mingit muinasjuttu rahapuust. Strandberg väga targa
inimesena, kui ta oleks end teemaga rohkem kurssi viinud, oleks
sellele kindlasti juba saates tähelepanu juhtinud! See pole
tegelikult debati põhiküsimus, aga igal juhul oleks ühiskonnale
vaja vastust, kes ehitab seda pooleliolevat raudteed edasi, kui
EL-i rahastust peaks mis iganes põhjusel oluliselt vähendatama.
See rahapuu saab sel juhul negatiivse vormi, s.t. igast eurost saab
miinus 6 eurot. Kuidas saab nii suurt asja ehitada ilma
garanteeritud rahastuseta?
Samas
möönan täiesti, et palagan pole kindlasti saates alustatud ega
Teie põhjustatud, vaid peegeldab otseselt juba aastate eest kinni
jooksnud RB avalikku arutelu ja Eesti demokraatia arengutaset
laiemalt. Mäletatavasti tõstatati riiklikult tähtsa küsimusena
RB ka parlamendi saalis, kus see samuti kiirelt kõrvale lükati,
sisulisema aruteluni jõudmatagi. Küll aga eeldasin seniste "Suud
puhtaks" saadete väga kõrge debati taseme tõttu mingitegi
sisuliste arutelude või isegi mõndade lahendusideedeni jõudmiseks.
Vale nr 2
Majandusanalüütik
Lepik, kas eksitatuna saate üldise fooni poolt või varasematest
debattidest, jõudis järeldusele, et kuskil on mingi tõsine
fanaatikute grupp, kes ässitab inimesi üles, kuna nad saavad RB-st
ärilist kahju. Kes need inimesed võiksid huvitav küll olla??? Kust
sellised ideed tulevad? See on tõsine demagoogia või lihtsalt
äärmiselt rumal väide! Saage ometi aru: rahvas on juba tänavale
tulnud, ilmselt siis selle taga on pisut enam, kui lihtsalt jonnakad
"tartlased" või grupp hulle rohelisi. Inimesed on tulnud tänavale selle tõttu, et
selgelt nähakse, et RB näol ehitatakse Eestis lollust, seda tehakse
vales kohas, valel moel ja vale hinnalipikuga. Ja selle lolluse
maksab kinni, mitte ärimees, vaid keskmine maksumaksja. Seda tehakse teiste vahendite ja raudteede arvelt.
....................................................................................................................................................
Mida
saates räägiti? Võimalikest kaubamahtudest raudteel. Samas ei
räägitud põhjustest, mis viiks selle kauba raudteele. Kui
autovedu on odavam, mida nentisid kokkuvõttes nii Raivo Vare, Karli
Lambot kui ka Ahti Kuningas – miks peaks keegi siis kunagi üldse
tahtma raudteel vedada (või vedada ennustatud mahtudes?
Räägiti
eurotoetusest 85%, millest hr Kaunissaare millegipärast üldse aru
ei saanud (ei saanudki kokkuvõttes aru, millest ta aru ei saanud,
kuigi väitis pidevalt, et teised eksivad mingite numbritega –
isegi need, kes numbreid ei kasutanud väidetes). Ei räägitud
aga sellest, kuidas jätkata raudtee ehitust siis, kui EL raha
piisavalt ei anna. Kust tuleb see siis? (sellele anti küll üldisi
hinnanguid Olev Tinni polt)
Räägiti
veidi veomaksumustest, aga ei räägitud sellest, palju maksab
iga-aastaselt RB ülevalpidamine (hoolduskulud)? Räägiti küll
sellest, et ka teised liinid tuleks viia kiirusele 160 km/h, aga ei
vastatud küsimusele, miks need täna siis 100 km/h ringis on. Kui
asi ei seisa raha taga, mille taga ta seisab? Palju see üldse
maksab? On arvutatud? Samuti, kas on välja arvutatud, kui palju on kiirrongi kütusekulu
suurem tavarongist? Koolifüüsikast mäletan, et hõõrdejõud
kasvab võrdeliselt kiiruse ruuduga, rongipilet muutub samuti
võrdeliselt kiiruse ruuduga kallimaks. Sellest ei räägitud. Ei
räägitud ka seda, et Eesti Raudtee deklareerib iga-aastaselt
kahjumeid.
Saates ei
räägitud ka muudest alternatiividest peale trassialternatiivide.
Ei räägitud sellest, et lennukiga Riiga mineku aeg on väga
võrreldav nn RB sõiduajaga, pilet samuti päris soodne. Ei
räägitud sellestki, et kui rongil pole piisavalt reisijaid,
siis peab ka reisironge doteerima. Ja märksa suuremate summadega,
kui neid Elroni porgandeid. 28 bussi ööpäevas võib ju
Tallinn-Riia vahet sõita, aga sinna mahub korraga ainult 50 inimest,
palju oleks RB-l väljumisi, mille piletitulud katavad sõidukulud.
Vahest ainult 2 korda päevas? Kui mugav see siis ikka on, kui endale
vajalikul kellaajal rong ei sõida? Ikkagi väljuvad need samad
bussid, mille piletid jäävad 2x odavamaks rongi omast.
Ei
räägitud muuhulgas sellestki, et see dotatsiooniraha, mis läheb RB
opereerimisele (kuna tegemist on majanduslikult kahjumliku
projektiga, nagu EY ka kinnitas), sööb ära ülejäänud raudteede
dotatsiooni raha. Alustatakse siis ilmselt Viljandi raudteest, mida
juba praegu pole plaanis RB-ga ühendada.
- Mis on trassiga valesti? Mis soodest nad räägivad?
Rääkides
konkreetsetest looduskahjudest ja majanduslikult ebamõistlikest
trassivalikutest jäävad silma väga mitmed otse karjuvad
probleemid.
Üldine
ja väga põhimõtteline küsimus nn RB oponentide poolt, kes
võib-olla tõesti pole saanud hakkama enda mõtete tutvustamisega
piisava selgusega, on väga lihtne. Üritan seda puust ja punaseks
maalida ja siis jõuab see äkki ka mõnele inimesele kohale:
1) Vaadake
Eesti kaarti, millel on kujutatud ka olemasolevad raudteed. Nüüd
võtke kõrvale kaardid uue RB trassi kohta, mis on üleval sellel
samal railbaltic.info lehel (mina olen seda teinud korduvalt) ja
vaadake.
Mida te
seal näete? Eestis on olemas väga sirge trassikoridoriga
Tallinn-Lelle-Türi-Viljandi raudtee, millest suurema osa saaks
edukalt võtta ilma mingite suuremate õgvendusteta (ükskõik kas
Pärnu või Viljandi suunal) ka uue RB trassi aluseks. Ilma mingite
probleemideta Ükskõik, kas ehitatakse uus raudtee kiirusega 240
km/h või renoveeritakse vana trass kiirusele 16o km/h. Igal juhul
on tegemist ülisirge trassikoridoriga läbi Eesti, millel
ehk mõned kohad Rapla ja Hagudi vahel vajaks õgvendamist. Ka
Lelle-Pärnu lõik on suhteliselt sirge ja vajaks üksnes mõningat
õgvendamist teatud lõikudes.
Selle
asemel, et olemasolevat trassikoridori kasutada, hakatakse üles
kaevama tohutut hulka metsikut loodust, põhjustades täiendavaid
majanduslikke kulusid ja ökoloogilist kahju. Ilma mingi sisulise
põhjuset. Vaadake kaarti, kui mind ei usu! Keila jõgi on piiratud
kahelt poolt raudteedega, Raplasse jookseb kaks raudteeliini!!
(sic!) Mitte keegi ei tea, miks nii on tehtud, aga nii igal juhul
tehtud on. Samuti pole vähem huvitav lõik Kohila ja Tallinna vahel,
kus on samuti planeeritud teine raudtee olemasoleva kõrvale (mõne
kilomeetri kaugusel – kusjuures olemasolev trass on täiesti
joonsirge), kusjuures uus trass on kõveram kui vana.Kelle huvides
on selline laristamine?
Ka 240
km/h kiirusega raudtee saab rajada vanasse koridori, isegi kui
selleks peab mingiks ehitusperioodiks asendama kogu raudteeliikluse
bussidega (nagu on ka varem tehtud), selle jaoks ei ole vaja hakata
Eestimaa sisse kaevama uut 200-kilomeetrist ja mitmekümne meetri
laiust trassi. Õgvendama peaks üksikuid kurve ja lõike.
2) Soodest.
Heaks näiiteks on erinevad Pärnumaa sood ja jõed, mis
piiratakse RB trassi poolt täielikult tehismaastike vahele.
Näiteks Lõo raba jääb kahelt poolt piirama raudtee trass.
Samuti Maarjapeakse raba ja Ura jõgi. Kui Rapla ja Pärnu
vahelisel lõigul on trassivalik lihtsalt loodusele kahjulik ja
raiskav, siis kõige hullem on ikkagi Pärnust lõuna poole jääv
osa: raudtee on paigutatud Pärnu rannikumadalikule, merikotka
elupaikade vahetusse lähedusse ja piiratud sisse olulised
ökosüsteemid (nagu näiteks Maarjapeakse raba). Kuigi sealsamas
kõrval on olemas tehismaastikud, mis on kordades sirgemad ja
sobilikumad, eelkõige Mõisaküla raudteetamm ja Laiksaare
kõrvaltee
3) Vähem
tõsised ei ole probleemid, mis on tekkinud sellest, et RB
planeeritakse Via Baltica lähedusse. Tänased projekteerijad või
planeerijad ei ole aru saanud väga lihtsast probleemist: oleks
täiesti ökoloogiliselt mõistlik lahendus, kui RB viiakse
täielikult vanadele raudteetammide asukohtadesse (välja arvatud
õgvendused) või kui need viiakse ka täpelt kõrvu maanteedega,
nagu Via Baltic – aga ei – need viiakse mainitud objektide
lähistele, tekitades paarikilomeetrised ribad maastikul. Mitte
ükski ökodukt ei aita nende ribade loodusliku kooslusele kaasa,
kuna seal paarikilomeetrisel ribal kahe suurrajatise vahel ei saa
loomad elada. Trassid peaksid asuma kas täiesti kõrvuti (et
ökodukt oleks võimalik ehitada üle mõlema trassi korraga) või
üldse eemal üksteisest – praegusel kujul on tegu suurloomade
hävitamise plaaniga.
4) Trassiplaanides
pole üldse ühendusi planeeritud Viljandi ja Paldiski raudteedega.
Kaunissaare rääkis saates suure suuga, kuidas raudteejaamades
(Pärnus ja Tallinnas) on mõlemad laiused võimalikud – aga
trassile neid ju planeeritud pole!! Viljandi ühendust planeeritud
pole! Kas Viljandi viiakse siis üle eurolaiusele? Vaevalt! Pigem
võetakse Viljandi raudtee üles, kuigi see on palju olulisema
regionaalse tähtsusega, sest nende föderalistliku raudtee jaoks
pole seda ühendust vaja, olgugi, et Viljandi-Tallinn liin 160 km/h
tunnis oleks kiireim ühendustee lõunaeestlastele pealinnaga.
Kui
rahalised probleemid, mis võivad seoses RB ehitusega tekkida, on
võimalik peatada näiteks lihtsalt projekti peatamisega – siis
looduslikke põhjustatud katastroofe – kuivendatud soid, tarastatud
maastikke ja üleskaevatud maastikke – neid ei ole võimalik enam
üleöö taastada. Täiesti võimalik, et neid pole üldse võimalik
taastada või on see väga kallis.
2 comments:
Hea saade oli. RB oponentide argumendid pidasid vett, mida ei saa öelda RB PR maskidega marionettide jutu kohta.
Otsetrass on läbi soo selles mõttes, et see ei seo endaga rohkemaid Eesti asulaid.
See on muidugi hea, et palju fyyri seoses RB- ga siia tuleb, eestimaalaste palgad kolmekordistab ja annab Soomele võimaluse isolatsioonist väljuda ning RB pikendada läbi tunneli oma põhjapoolseima punktini.
Aga miks mitte viiagi kogu RB maa alla ja teha maailma pikim tunnel? Sel juhul saab rongi kiiruse tõsta kolmekordseks ja keskkond jääb rikkumata.
Tunnelis on tulevikus hea rakendada mingeid transpordi tulevikutehnoloogiaid.
Tunnel oleks kindlasti ökoloogiliselt säästlikum ja ka odavam hooldada, kuigi ehk veidi kallim ehitada. Tulevikutehnoloogiad on toredad, aga kõige esimeses järgus tahaks seda näha, et on eesmärk RB integreerida Eesti raudteevõrku, arendada ka kiirusi Viljandi ja Tartu raudteedel 140-160 kmh-ni.
Soo muide ei ole lihtsalt kujund, vaid täiesti reaalselt läbib tänane trass soid, nt Lõuna-Pärnumaal Maarjapeakse raba serv, Tolkuse LKA, Laulaste LKA. Kõiki neid praegune RB trass läbib, sh merikotkaste elualade piire riivab samamoodi. Tuletan meelde, et merikotkas on I kategooria kaitsealune liik. Samuti Lõo raba (Pärnust põhja pool) piiratakse raudteetrassidest sisse.
Nii et see kahjuks ei piirdu üksnes kujundiga, vaid jutt on ikka reaalsetest soodest ja reaalsetest looduskahjudest - seda kõike saaks vältida mõistlikumale (nt õgvendatud vanale trassile ja Pärnust lõuna pool Mõisaküla trassile, Jaamakülast edasi Massiaru või Laiksaare kaudu Lätti. Kõik nimetatud LKA-d ja sood jääksid segamata.
Post a Comment