Eestlane kui peremees või saunik?
Eesti majanduslikust positsioonist maailmas ja pensionisüsteemi reformist
Jälginud kõrvaltvaatajana Indrek Neivelti meediakampaaniat, kriitikat ja laiemalt pensionifondide teemal loku löömist, tekkis sellega seoses tekkinud mitmed mõtted Eesti poliitilise ruumi ja panganduse teemadel.
Esimene tekkinud mõte on see, et autoriteetne pankur
ja tuntud ühiskonnategelane Neivelt on asunud, kuigi kahtlemata heausklikult ja idealistlikult, tegelema hoovusele vastu ujumisega
väiksel päästeparvel. Või vähemalt on ta sellisel moel (üksinda) ujumist alustanud
kahetsusväärselt hilja. Kujundlikult väljendudes: iga meetriga, mis ujud hoovusele
vastassuunas, liigud tegelikult 1,5 meetrit tagasi - ilma korraliku
sõudepaadi ja meeskonnata on see lootusetu ettevõtmine.
Teema sissejuhatuseks
tahaks aga rääkida Tammsaarest. Mind liigutas tegelikult väga
sügavalt "Tõe ja õiguse" ekraniseering – esimest
korda taasiseseisvunud linastatud Tammsaare Eestis. Vähe sellest,
et tegu oli väga õnnestunud filmikunstiga ja tõelise rahvusliku
tüviteksti kujutamisega, oli selles väga palju eestlaslikku
filosoofiat. Eestlaseks olemise põhilist alust. Eks me kõik oleme
(vähemalt teoorias) ju lugenud Tammsaaret – aga näha seda
filmilinal nii õnnestunud kujul on hoopis midagi muud.
Dostojevskilikult sügav, samas eestlaslikult lihtne.
Tammsaare pole meie
jaoks oluline mitte üksnes selleks, et ta on kirjutanud ilmselt
kõige olulisema pentaloogia ja paljuski sõnastanud meie rahvusliku
identiteedi aluse, vaid ka selleks, et just kirjanik Tammsaare on
koos Poska, Pitka, Pätsi ja Tõnissoniga on eesti rahvuse
taassünni põlvkonna kirkaimad esindajad. Esimesed eestlased –
kirjanduslikult väljendudes: pärast Lembitu langemist XIII sajandil
– kellel oli võimalik näha rahvuse taassündi, tõusu Euroopa
rahvaste hulka ja oma maa peremehe staatuse taastamist.
Kirjandustegelase
Andrese elupõline võitlus ja perekonnaloo algus – mida see
tegelikult endast kujutas? Selles on toodud võrdlusi ja paralleele
küll Piibli, küll Tammsaare laspepõlve ja Järvamaa külaeluga.
Kuid siin on tegelikult märgata ühte oluliselt suuremat läbivat
joont, mis on erinevates vormides saatnud üldse eesti rahvust
peeaegu läbi kogu selle ajaloo: eestlase võitlust enda maa eest,
enda maaga ja enda maa pärast. Laiemalt
võttes eestlase võitlust enda maa peremehe-staatuse pärast.
Tammsaare epopöa
alguse tegevusaeg (mis langes ka reaalsuses asutavate isade
lapsepõlvega), on üks põnevamaid terves Eesti ajaloos, alates
Jääajast. See on see ajastu, mil pärisorjade staatusest
rahvusest sai iseseisev ja jõukust koguv kultuurrahvus. 19.sajandi
keskpaigaks oli maailmas kujunenud kaks poliitilist liini, mis
muutsid just Eesti ajalugu rohkem kui Gutenberg, Luter ja Peeter Suur
kokku. Nendeks oli demokraatlik liin maailma tõusvas jõus U.S.A.s
ja Katariina Suurest alanud valgustuslik liin Vene tsaaririigis.
Langesid kokku kaks Eesti ajalugu tundmatuseni muutnud sündmust:
esiteks Abraham Lincolni juhtimisel alanud Ameerika Kodusõda (üheks
olulisemaks sõja ajendiks oli Põhja-Osariikide soov kaotada
orjapidamine U.S.A.-s), mille käigus hävitati tuhandeid puuvilla
istandusi lõunaosariikides - vedades tollasel maailmaturul üles
asenduskauba - lina – hinnad. Teiseks sündmuseks oli talude
päriseksostmine Eesti- ja Liivimaal. Linahindade tõusust sai alguse
teatud Eesti piirkondade (eelkõige ajaloolises Sakala maakonnas
lõunaosas, tol ajal Viljandi maakonnas) talupoegade jõukus ja selle
toel talude päriseksostmine. Terve Viljandimaa osteti talunike poolt
nii "üles", et talumehed olid sunnitud maid ostma juba ka
naabermaakondadest: Tartumaalt ja Järvamaalt (just sellesse klassi
kuulus ka kirjaniku isa; muide sellest samast Viljandimaalt tulnud
talu ostja ühiskondlikust staatusest sai alguse ka mulgi
nimetus). See teine nimetatud ajalooline protsess oli võimaldatud
otseselt talurahva reformidega, nagu pärisorjuse kaotamine ja
teorendi kaotamine valgustuslike monarhide Aleksander I ja Aleksander
II poolt. Sellest räägitakse kahjuks väga üksikutes
ajalootundides, aga see on üks olulisemaid järeldusi Eesti
ajaloo kohta: ilma Abraham Lincolni ja mõlema Aleksandri
reformideta oleks Eestist saanud XX sajandi alguseks kõige
kommunistlikum maa terves maailmas. Juba 1917.aastal oleks Eesti
asunud võitlema "kommunistlike ideaalide" eest,
analoogiliselt arvukate läti kommunistide ja punaste kütiüksustega.
Nagu on teada, moodustasidki esialgse Vene punase revolutsiooni
tuumiku erinevate vähemusrahvuste esindajad, kes olid
tsaariimpeeriumis kas füüsiliselt, vaimselt või materiaalselt
rängalt alla surutud või lausa ahistatud. Sama hästi on teada, et
ilma põhjanaabrite, Eesti valgete (Rahvaväe) toetuseta poleks Läti
rahvuslikud jõud kommunistidest jagu saanud ja Lätist oleks väga
suure tõenäosusega saanud kommunistlik riik juba 1917.aastal. Sama
oleks juhtunud Eestiga, kui meil poleks 19.sajandi teisel poolel
välja kujunenud väga tugev rahvuslik liikumine ja selle aluseks
olnud kapitalistlikud varalised suhted. Eestlane oli taas saanud maa
peremeheks. Ilma Andrese-põlvkonna värskete taluomanike klassita ei
oleks saanud kunagi kujuneda neile järgnenud talupoja-päritolu
advokaatide klassi (peamiselt Viljandimaal), kellest kujuneski
loodava Eesti Vabariigi poliitiline eliit.
XX sajandi segane ja
väga dramaatiline kulg on viinud aga meie elu Maarjamaal sinnani, et
XXI sajandil puudub selgus ses osas, mis on meie eesmärgid täna. On
kujunenud olukord, kus algsed väga selged eesmärgid on asendunud
erinevate "ideaalidega", millel tihti selge sisu tihti
puudub või on see väga vastuoluline. Näiteid tänasest päevast:
kui näiteks Reformierakond oleks klassikaline liberaalne või
libertaristlik erakond, siis ei paista ühtegi põhjust, miks ei
oleks nad esimesena pidanud koalitsiooniläbirääkimisi EKRE ja
Isamaa erakonnaga. Puhtalt enda parempoolsete vaadete pärast. Aga
nad ei ole ammu enam klassikaline liberaalne (või isegi
libertarislik) erakond, mistõttu ongi tänasel poliitilisel väljal
oluliselt hägustunud piirid terve hulga poliitiliste jõudude vahel.
Kehtestatakse ja väljendatakse mingeid segaseid ideaale, mis
olemuslikult kas on täiesti vastuolulised või puudub neil tõsine
sisu.
Kuid lõpuks siis ka
algteema juurde: pangandus ja Eesti riigi peremehe staatus. Kahjuks
haiglaselt tihti nähtakse erinevate probleemide sõlmküsimuse ja
võtmeküsimusena: kas Eesti on EL-i poolt või vastu. Ent see
on täiesti teisejärguline küsimus: mitte keegi ei näe isegi
teoreetiliselt võimalikuks seda, et Eesti ise astub liidust välja
(lagunemine või ümber formeerumine on juba eraldi teema), mistõttu
probleemi taandamine küsimusel "vastu ja poolt", on
pehmelt väljendudes sügavalt mõttetu. Euroopa Liidus on terve hulk
väga erinevaid riike, kes on kujundanud selles liidus väga erinevad
positsioonid ja rollid. Eesti kohta võib täiesti selgelt öelda:
meil puudub täna üldse igasugune arvestatav positsioon. Ainukese
erandina ehk: Vene sanktsioonide küsimus. Kuid veel enam kui
välisküsimustes, paistab just siseriiklikes küsimustes välja
see, et puudub igasugune oma-riigi-ehitamise selgroog ja peremehe
tunnetus. On ju üsna pateetiline ja poliitiliselt korrektne
väljenduda, et meil oligi 2005.aastal väga kasulik Hansapank maha
müüa, kuna andsime ta stabiilsematesse kätesse, aga ilmselgelt
just sellised õigustused ongi tüüpilised "saunikule".
Need väljendavad, et kuskil ülevalpool ja kõrgemal on keegi teine,
kes palju paremini teab, kuidas meie huvide eest seista või isegi
siseriiklikult asju korraldada.
Nüüd sulgeme
sulase-sauniku entusiasmiga võõrpankade filiaale, kuna need on
tegelenud rahapesuga. Aga kuidas mõjub see meie välissuhtlusele,
meie mainele ja kuidas lahendada konkurentsi puudumine panganduses,
see on juba võõras mure? (kahju pole niikuinii ükski pank
hüvitanud). See kõik viib siiski mõttele, et midagi väga olulist
on kaduma läinud põhimõtetes. Kas peremees või saunik? Peremees
vastutab ja otsustab, mõtleb oma maa tulevikule. Saunik täidab
lihtsalt käsku. Nii on see alati olnud.
Küsimus pole terav
üksnes panganduses: rahvusliku kapitali puudumine ja selle lendamine
riigist välja, on selgelt eristuv probleem väga paljudes
valdkondades. See probleem on nii sügav, et seda suudaks lahendada
üksnes:
a) täiesti teistlaadne
poliitika tegemine (selle teoreetiliseks eestvedajateks võiksid olla
EKRE ja Eesti 200 laadsed erakonnad)
b) rahvusliku majanduse
edendamisega tegelevad ärimehed. See viimane oleks mõistlikult
realistlik ilmselt üksnes mingite ühingute, ühisettevõtmiste või
vähemasti klubilist laadi formatsioonide raames. Üksiküritajad kas
tambitakse mutta või lämmatatakse. Sõnajalgade kaasus on siin
äärmiselt ilmekas.
Ilma mentaliteedi ja
poliitika (sh siseriiklikul tasandil) muutumiseta Eesti
"saunistubki". Me oleme piisavalt väike, et lahustuda
suures rahvaste sõbralikus peres, kaotada igasugune positsioon enda
maa asjade korraldamise üle – või õigemini: piisab ka
materiaalse positsiooni kaotamisest. Kui Eestis ei ole enam tugevat
rahvuslikku põllumajandust, diversifeeritud (ja mõõdukal
konkurentsil põhinevat) energiatööstust, kui Eestis ei ole enda
rahvuslikku pangandust ja puuduvad mitmed tugevad tööstusharud, mis
loovad töökohti, lisandväärtust ja eksporti – siis Eesti kaotab
oma ajaloolise sisu. See, et meie suurimad võimuparteid, nagu
Reformierakond ja Keskerakond, vastavaid probleeme kas üldse (või
õige vähe) ei näe, on probleeme üksnes süvendav. Teemaga liitub
ka demokraatia probleem, mida peaks aga käsitama eraldi postituses.
Kuidas vähendada
pensionifondide tasusid Eestis ja suurendada tulukust? On kaks kõige
selgemat töötavat lahendust:
- regulatsioonidega: see eeldab poliitilist tahet, mida täna napib kõvasti. Lisaks eeldab see korralikku ekspertiisi, mille kaasamine Eesti poliitilistes otsustes on alati olnud problemaatiline. Ja isegi kui eeltingimused täidetakse ja vastav poliitika ellu rakendatakse on lõpptulemus on siiski küsitav (tekivad potentsiaalsed kohtukaasused, konkurentsi vähenemine, vaidlused jne). Tulemus: a) olukorra paranemine, aga väga aeglaselt ja suurte kuludega b) üksnes kosmeetilised muutused
- oluliselt parema konkurentsi tekitamisega: see eeldab ärimeeste, investorite (nn ingel-investorite), pankurite ja ajude täiesti uues formaadis koostööd. Teoreetiliselt täiesti töötav alternatiiv, aga eeldab hulga nimetatud inimeste valmidust oma aega ja raha selle tegevusega siduda. Kui tõesti tekiks Tuleva kõrvale veel sarnane konkureeriv: madalate kuludega, kuid korralikku tootlust pakkuv ühistufond, paraneks olukord pensionifondide turul igal juhul konkurentsi survel oluliselt. Nagu olen aru saanud. Siis Tuleva on juba üks selline positiivne näide, kuigi ma pole päris kindel, kas ühest ühistulisest fondist piisab konkurentsi tekitamiseks. Teiseks on vaatamata Tuleva soodsatele haldustasudele mulle tänaseni arusaamatu, millised on Tuleva tootlusnäitajad. Neivelt kurtis selle üle, et erinevate pankade fondide tootlused on "ilustatud" (valides näitlikustamiseks kõige edukama perioodi), ent Tuleva fondidega tutvudes ei õnnestunud esimese ülevaatega üldse mingit tootluse infot saada. Kas seda ei näidata teadlikult või on tegemist kehva turundusega?
Lisaks kõigele
eelmainitule ongi üheks täiendavaks eeltingimuseks tegelikult
turundustöö, inimeste harimine ja õiglaste võrdlusandmete
pakkumine. Seda saaksid teha nii üksikud fondid, kuid seda saaks edukalt korraldada (või regulatiivselt nõuda) ka riik. LHV on teataval määral enda pensionifondite
turuletuleku strateegia sellele üles ehitanud (vahetu agressiivne
müügitöö kaubanduskeskustes koos konkurentsivõimeliste
fondidega) ja saavutanud seeläbi märgatavat edu.
Kõige lihtsam viis
inimeste valitsemiseks on ju nende pimeduses hoidmine, see aga ei
pidavat olema kõige parem meetod ühiskonna jõukamaks saamiseks. Järelikult tuleks turuolukorra paranemiseks kõigepealt luua
eeldused informeerituseks. Muide, ka Isamaa valimislubadus
oleks fondide vabatahtlikuks muutmise asemel võinud välja pakkuda palju arukama pakettlahenduse nii varase väljavõtmise (teatud tingimustel),
soodsamate haldustasude kui ka informeerituse kohustusest. Kui pangad
oleksid palju läbipaistvamalt sunnitud iga-aastaselt avalikult ja
ühemõtteliselt raporteerima, kui palju komakoha täpsusega nad enda pensionifondide
omanikke "lüpsavad", tekiks iseeneslik surve olukorra
paranemisele.
No comments:
Post a Comment