Friday, March 08, 2019


Avalik kiri Urmas Vainole, Toomas Sildamile, Elurikkuse erakonnale, Rohelisele erakonnale ja Vabaerakonnale


Demokraatia kui Eesti veskikivi.


Stabiilsema konkurentsiga valimissüsteemi eelistest


Sissejuhatus
Probleemid
1. Häälterööv
    - Mis röövitud häältega tegelikult juhtub?
    - 1.1 Lahenduse esimene osa
    - 1.2 Lahenduse teine osa
2. Suletud parteinimekirjad
3. Valimiskautsjoni süsteem
4. Piirkonnad
5. E-valimiste probleemid
6. Valimisreklaami piirangud ja erakondade rahastamine



Sissejuhatus

Valimistejärgsele arutlussaatele, kus teemaks oli valimiskünnis, õiglane valimiskord ja sellega seonduv, pani sügavalt ohkama. Esiteks tekib kaks siirast küsimust: kas poliitsaadete eesmärgiks on pelk auru välja laskmine (või nagu akadeemilistes ringkondades kasutatakse väljendit: õhu võngutamine) või tõesti puuduvad Eestis arvamusliidrid, kes saaksid veidi pikemas vaates (5-10 aastat) mõistaksid tänase Eesti demokraatia toimimise sisulistest puudustest (või  sellest, kuidas neid puudusi parandada). Ausalt öeldes: mõlemad variandid tunduvad üsna uskumatud.


Sissejuhatuseks paari sõnaga valimiskünnisest. Olles esimese kursuse tudeng, umbes 20-aastane, kui Rohelised olid saanud napilt üle künnise parlamenti – mil mulle sai esimest korda selgeks, et 5%-ne künnis, on silmatorkavalt ebademokraatlik ja piirab Eesti kontekstis (Eesti kui majanduslikult siiski piiratud võimalustega, mikroskoopilise rahvaarvuga, postsovetliku ajalooga  ja väikse demokraaatia-kogemusega riik) efektiivselt ja olulisel määral tervet poliitilist konkurentsi ja üldist parlamenti pääsemist. Teisisõnu piirab konkurentsi heidutaval moel.  Ja see pole pelgalt tühi arvamus: kavatsen seda alljärgnevas ka tõestada faktide ja arvnäidetega. Sest tõepoolest: minu toonasest avastusest on vahepeal on möödunud üle 10 aasta, aga ega muutunud pole selle jooksul kahjuks "muhvigi". Või kui on muutunud, siis pigem isegi on Eesti demokraatia seis läinud selle ajaga kehvemaks. Loomulikult on küsimus laiemalt vaadates pisut keerulisem: ka seda üritan järgnevas lühidalt adresseerida.


Nimelt, Eestis on ajaloolistel põhjustel kardetud liigset poliitilist killustumist ja seda on kasutatud ettekäändena igasuguse konkurentsi piiramiseks Eesti parlamendipoliitikas. Kuid süsteemi kiivad kaitsjad  (isegi kasutaksin sõna stagneerijad), kannavad poliitilisi silmaklappe ning ei märka samal ajal seda, et nendepoolne liigne tsementeerimine, mida kaheldamatult Eestis on (läbi valimissüsteemi jm) viimased 20 aastat tehtud – nõrgendab võimul püsijate usaldusväärsust ja poliitilist süsteemi tervikuna vähemalt sama palju, kui selle poliitika vastandolukord: liigne killustumine. Eestis on kahjuks läbi ajaloo kõigutud ühest poliitilisest äärmusest teise: liigsest demokraatiast autokraatiasse ja sealt juba totalitarismi (okupatsiooni ajal).


Tuletage siinjuures meelde, kuidas kukkus kokku suur ja vägev Nõukogude Liit, mis demokraatia "suur sõber" oli. Väidan tõsimeeli, et peab olema poliitiliselt pime või väga küüniline, et mitte märgata: tänane valimissüsteem on ebademokraatia poole kaldu, selgete partokraatia tunnustega ja mis eriti märkimisväärne: süvenenevalt kaldu suurerakondade (eelkõige Reformierakond ja Keskerakond) poole. See aga räägib selget keelt demokraatia ja riigi arengu kahjuks. Lõpuks osutub konkurentsi puudumine kahjulikuks ju erakondadele endile (nemad saavad muidugi enda mullis seda kahjuks palju hiljem aru, kui tavainimesed), üldisele poliitkonkurentsile, aga ka Eesti riigi poliitilisele arengule, otsuste kvaliteedile, korruptsioonivastasele võitlusele ja majanduskasvule.


Probleemidest tähtsuse järjekorras:

Mistahes keerulise (olgu teadusliku, ühiskondliku, poliitilise vms) probleemistiku lahendamisel on ju alati kõige tähtsam prioritiseerida teemad. Eesti valimissüsteemi ja demokraatia teemade puhul üldiselt pole mingit demokraatiaga seotud probleemide prioritiseeritust kunagi püütud käsitada. Kõikvõimalikes poliitsaadetes toimub täiesti sporaatiline (tihti ka emotsionaalne) heietamine või arutlemine mingitel päevapoliitilistel ainestel. Kuid selline lähenemine ei ole jätkusuutlik ega soodusta arengut. Probleemide prioritiseerimine on arengu esimene eeldus ja alus – sellest tuleks ka alustada. Isegi kui see esimesel korral 100% hästi ei õnnestu, on võimalik prioritiseerimise kaudu alles hakata mingeid probleeme järjekorras adresseerima. Senistes arutlustes on kõik probleemid olnud segi nagu pudru ja kapsad.

    1. Häälterööv                                                                                                                                                                                                                                                         Kahtlemata võib antud loetelus toodud priimusele (ehk kõige  prioriteetsemale probleemile) ka alternatiive pakkuda, aga minu arvates peaks olema täiesti ühemõtteliselt ja konkurentstult ilmselge, et kõige esimese asjana tuleks vaatluse alla võtta täiesti seaduslik olukord Eesti parlamendi valimissüsteemis, kus hääled muunduvad valimissüsteemi kaudu seaduslike meetmetega 180 kraadi vastupidiseks selle, mis nad valimiskasti juures olid.
                                                                                                                                                 Antud 2019.a valimiste puhul, nagu ma täiesti etteaimavalt juba ennustasin, oli üheks võtmenäiteks erakond Eesti 200 tulemus (häälteröövile "aitasid kaasa" ka kõik teised künnisealused). On äärmiselt küüniline oponentide (eriti kui nad peavad end demokraatia eestseisjateks) poolt sapiselt   naerda, et Eesti 200 saigi teenitud palga enda provokatsioonide eest. Minul isiklikult nii tugevamad sümpaatsed kui ka negatiivsed emotsioonid Eesti 200 erakonna suhtes puuduvad (arvan lihtsalt, et tegu on taaskord ühe "rohelise" ehk uue optimistide jõuga Eesti poliitikas, kellel on esialgne naiivne usk, et Eesti poliitikas on võimalik midagi muuta – nagu kõigil, kes kunagi esimest korda Eesti poliitika ukse vahelt nina sisse on pistnud.)                                                                                                                                                                                                                                                                                               Nendin, et neil siiski on vähemalt teoreetiline potentsiaal uusi ideid poliitikasse tuua. Samal ajal võibki osutuda, et ebademokraatlikud barjäärid võtavad võimaluse reaalsesse poliitkonkurentsi jõuda - või tuleb selleks murda meeletu hulk jääd ja tugevalt vastanduda (mis nii ega teistpidi arengule ja debati kvaliteedile midagi kasu ei too). Kuid pangem tähele: Küsimus ei ole aga ju nende valimistulemuste kontekstis isegi selles, kes või mis on erakond Eesti 200. Sest keegi ei karistanud Eesti 200 nende ebaõnnestunud plakatiaktsiooni eest, see on täielik poliitiline müüt või lihtsalt konkurentide loodud kujund (märgakem ka seda, et nad tegid ju uustulnukatest kõige parema tulemuse).                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         Sest tegelikult juhtus see, et nad suutsid kogemata hoopis väga õnnestunult (tugevaima künnisealuse jõuna) taaskord tõestada (mida kriitikud aastaid teadsid), et Eesti valimissüsteem on täna ühemõtteliselt ebademokraatlik. Mis veelgi hullem: nagu ilmneb, siis ega sellesse pooldemokraatlikku võimusüsteemi ei olegi võimalik väga stabiilses olukorras ja normaalsel, rahulikul moel sisse pääseda. Selle jaoks süsteem ongi ebademokraatlikuks seatud ja ideede konkurentsi välistab ta esimese asjana (vana erakonna liikmeks võid ju minna, aga seal ei taheta su uutest ideedest midagi kuulda, seal on juba välja kujunenud võimustruktuur).                                                                                                                     
      Urmas Vaino kaitsvad kõned valimissüsteemi suhtes ei päde kas või selle tõttu, et mõelge korraks selgema peaga ja vaadake asjale statistiliselt: milliste häältega protestikandidaat Indrek Tarand sai sisse omal ajal Europarlamenti? Milline toetus! See ei olnud ju midagi muud, kui puhtal kujul manifesteerunud protestihääled. Peavoolu partokraatlikud jõud sellest kahjuks mingeid pikemaid järeldusi teha ei osanud.                                                                                                                        
      Mõelge korraks, milline meeletu protestihäälte hulk ebademokraatliku ja ringkaitselise võimusüsteemi vastu Eestis? Meenutage! Selle laine najal (lisaks kooseluseadusega kaasnenud teerullipoliitikad ja pinged ühiskonnas) ei olnud Vabaerakonnal ja EKRE-l 2015.a. mingeid raskusi parlamenti saamisega (kõigist häältest saadi kokku nn protestihääli 2015.aastal umbes kõigest 16%). Piltlikult väljendudes, oleks sel valimisperioodil kirjutada-lugeda oskav shimpans ka võinud parlamenti saada, kui tal vaid piisaval hulgal tutvusringkonda/avalikku tuntust  oli - seda eriti olukorras, kui vastava kandidaadi erakond esindas kriitikat Eesti partokraatliku võimusüsteemi suhtes. Need protestihääled vedelesid sisuliselt maas.                                                                        
      Seetõttu sooviks rõhutada, et saatejuht Vaino poolt viimases saates toodud näited lihtsalt ei päde kontekstis: "Eesti valimissüsteemil pole tegelikult viga midagi." Tema poolt välja toodud "head aastad", kus röövitud häälte arv oli väike, ei tõesta mitte ühestki otsast, et süsteem oleks sellepärast demokraatlik. Pigem isegi vastupidi: need näited on täiesti ilmselged kinnitused sellele, kui kehv on konkurents Eesti demokraatlikus süsteemis. Vaadake reaalsust: inimesed ei usugi reaalsuses enam uute parteide sisse pääsemisse (üksikkandidaadid on ammu loobunud – kuigi selle asjaolu üle ma isiklikult väga ei kurvastagi), kui läbi 30 aasta on sujuvalt 5-10% valijate hääli kastidest röövitud. Kui protestihääled (nagu 2015.aastal EKRE+Vabaerakond sisse said) välja arvata, siis inimesed isegi ei looda enam – ja kui mõned uued n-ö "ullikesed" üritavad – on neil väga raske isegi murda seda avalikku arvamust uute erakondade sissesaamise kohta. Võtkem realistlikult: inimesed ju midagi ikka mäletavad eelmistest valimistest (ehkki arvatakse, et valijate mälu on alla 4 aasta), valdav osa inimesi ongi juba leppinud suurte erakondade konkurentsitu partokraatiaga. Ja 5%-ne mäekõrgune künnis toimib seejuures selge heidutusena.

Vaadakem siia kõrvale ka värskeid 2019. aasta valimistulemusi: saatuse irooniana kinnitavad need tulemused eriti värvikalt süsteemi täielikku ebademokraatiat.

55 000 häälega sotsid said tervelt 10 kohta parlamendis (ja veel virisevad) – samal ajal kui 25 000 häälega Eesti 200 sai laiemas plaanis 0 kohta parlamendis. Kas Eesti mõistes "proportsionaalne valimissüsteem" tähendab, et 55 000/25000 = 10/0 ?

Toimivast demokraatiast on asi antud praktilise ja reaalelulise näite valguses asi kaugel. Kordan veelkord: just selliste tulemuste tõttu need väited, et "näete-näete, meil on siin häid aastaid ka olnud" – ei kannata vähimatki kriitikat. Lihtne eluline võrdlus: kui autoturule (või tootmisse) tuleks automudel, mille kokkupõrketesti näitajaid kommenteeritaks nii, et "aga mis te siin nii väga muretsete, ainult igal 2. katsel saab 10% reisijatest surma" siis see oleks ju ennekuulmatu küünilisus ja jultumus midagi sellist kiita.

Mis röövitud häältega tegelikult juhtub?

Kuid see just praeguses süsteemis toimub, õigemini veel enam: vaadake ometi, mis neist häältest edasi saab. Neid 10% hääli mitte lihtsalt ei tapeta või vaigistata. Kuna paremat ei osatud (või ei tahetud) välja pakkuda, siis künnisealused hääled "tõstetuvad süsteemis" (ei oska paremat sõna antud kontekstis kasutada) ümber. Ehk siis näide tegelikkusest viimastest valimistulemustest, mil paljud küsisid agaral toonil pärast viimaseid valimisi: kuidas Reformierakond küll 34% toetust sai? Vastus on ju koolipoisilikult lihtne: ega nad ei saanudki ju, kulla inimesed! Nemad ei saanud 34% toetust, sest vähemalt 4% -> ehk see tähendab (4/34) üle 10% nende "mandaadist" moodustuvad Eesti 200 ja teiste künnistealuste hääled.



Piltlikult väljendudes: 4 kohta kuuluvad tegelikult künnisealustele (nagu ka circa 3 Keskerakonna ja 1 EKRE koht). See on ju uskumatu: mõelge korraks reealsetele arvudele: tervelt 10% Reformi "mandaadist" on tegelikult "röövitud hääled". Valimistel pole 10% hääli koguhäälte arvust pole lihtsalt mitte tapetud – nad on sõna otsteses mõttes röövitud – võetud tugevama õigusega valimissüsteemi alusel pantvangi ja lihtsalt röövitud. Toimunud on taaskord täiesti seaduslik häälterööv. Ja kuigi tõepoolest – ideaalset valimissüsteemi pole maailmas olemas, siis 10% on ikka neetult palju.

Seda enam, et nn "röövimise" süsteemile on rahulikult võimalik täiesti demokraatlik ja ideaalselt töötav alternatiiv leida. Täiesti demokraatlik ja töötav lahendus, kus hääli niimoodi erakondade vahel ei röövitaks.


Üks kõige lihtsam ja arusaadavam lahendus oleks järgmine:

1.1 Lahenduse esimene osa: alandada valimiskünnist 4% peale, mis muudaks väikseima fraktsiooni piirmääraks 4 saadikut ja peaks olema täiesti adekvaatne meede valimiskonkurentsi parandamiseks. Eesti Päästekomiteesse, mis kuulutas välja Iseseisvusmanifesti, kuulus ainult 3 liiget (Päts, Konik, Vilms): kas te tõesti tahate öelda, et 4 liiget ei suuda moodustada parlamendis poliitilist fraktsiooni?

Selle sammuga langeks teoreetiline "künnise löögi alla minevate häälte" absoluuthulk hinnanguliselt pool, kuna suurema osa röövitud häältest moodustuvad just 5% lähedale tulnud tulemused. On ilmselge, et ka 4% "lähedale" võib tulla erakondi, aga pangem tähele, et nende häälte koguhulk (4% alla jäänud häälte kogusumma) on valimistel selgelt absoluutarvudes väiksem. Ja pole siiski kuigi tõenäoline, et mitu erakonda saavad täpselt 3,9% hääli. Kui erakond saab üle 4% hääli, on tal täiesti arvestatav mandaat ühiskonnas olemas parlamendis tegutsemiseks. Oluline on märgata, et muutus 5% -> 4%le on pigem mõõdukas süsteemimuutus (künnis alaneb ainult 20%), aga samal ajal valimistulemus on täiesti erinev – röövitud häälte hulk väheneb hüppeliselt. 5% heidutava künnise asemel tekiks 4% ahvatlev künnis. Pea iga väiksemgi elujõuline erakond, kes vähegi tõsisemalt poliitikaga tegeleb, peaks jõude kokku võttes 4% hääli valimistel olema võimeline saama.

1.2 Lahenduse teine osa: mis sisuliselt lahendaks ka ülejäänud röövitud häälte probleemi (alla 4% jäänud erakonnad) oleks samuti lihtsalt korraldatav ja muudaks Eesti poliitika oluliselt painduvamaks ja arenemisvõimelisemaks. Nimelt selle lahenduse järgi ei kaotaks künnisealused erakonnad saadud hääli selles mõttes, et nad saaksid õiguse hääli ühekordselt edasi delegeerida enda soovi järgi (nende poolt valitud konkreetsele parteile). Sellega kaoksid üldse pildilt nii öelda "röövitud" hääled – selle asemel tekiksid "kingitud" hääled. Neil kahel on suur vahe. See annaks ka künnisealustele erakondadele võimalusele mõni oma lubadustest parlamenti suruda (kui nende hääled saanud erakond lubaks vastava lubaduse ellu viia). Igal juhul oleks see demokraatlik ja annaks arvestatavalt paremad võimalused väikestele erakondadele poliitikas kaasa rääkida.


    1. Suletud parteinimekirjad

On aastatepikkune teema ja lausa "avalik häbiplekk" – millest on ju korduvalt ja korduvalt räägitud – ja mis on veel lihtsam lahendada kui röövitud häälte probleemi – selleks on suletud parteinimekirjad.

Partei teeb oma tagatoa ettekirjutuste järgi parteisõduritest nimekirja, mis läheb valimistele ja mille järgi tegelikult inimesed parlamenti pääsevad. Selle tulemusel tekib olukord, kus samaaegselt mitmed üle tuhande või isegi mitme tuhande häälega parlamendikandidaadid, kes nimekirjas on taga pool, Riigikogust välja jäävad. Selline asi on sügavalt solvav igale mõtlevale kodanikule ja ebademokraatlik praktika. Parteinimekirjad tuleks kas üldse kaotada või lisada põhimõte, et väiksema arvu häältega kandidaadid ei saa "tõugata" konkurentsist sama piirkonna suurema häältearvuga sama piirkonna kandidaati. Või peab selle eelduseks olema juba suurema häältearvuga kandidaadi vabatahtlik (avalduse alusel) loobumine.


300 häälega pääseb parlamenti – aga 2000-ga ei pääse. Säärane süsteem ei ole tõesti ühestki otsast demokraatlik! Senine praktika nimekirjade osas peaks kahtlemata paranema.


              3.Valimiskautsjoni süsteem


    Tegu on äärmiselt triviaalse probleemiga, mis lausa karjub ebaõigluse järele. Täpselt nagu seletas saates ka Lauri Hussar, oleks ju täiesti elementaarne, et süsteem toimiks ühtemoodi kõigi jaoks. Kas saaksid kõik kandidaadid kautsjoniraha osaliselt tagasi või mitte keegi ei saaks midagi tagasi. Igal juhul on tänane süsteem – sarnaselt ka meie valimissüsteemiga – otseselt sarnane pokkerimängule. Kas Eesti riiki valitsetakse pokkeri põhimõtete järgi?


                  4.Piirkonnad

    Et kompenseerida või stabiliseerida olukorda, kus erakondadel kaob nimekirja koostamisega kontroll selle üle, kes täpselt parlamenti pääsevad, oleks samal ajal mõistlik Eestis pisut suurendada valimispiirkondade arvu (ca 10%), selle arvelt, et vähendatakse Tallinna piirkondade mandaatide arvu samuti ca 10%. See oleks ühtlasi muutus nii parema regionaalse kaetuse, demokraatia kui stabiilsuses suunas. Täna on üsna skisofreeniline olukord, kus kogu Lääne-Eestist (koos kõigi saartega) pääseb ainult 6 inimest parlamenti (vaadake, kui suur ala see on) ja ühest Tallinna linnaosast pääseb 11-12 saadikut parlamenti. Tervest Lõuna-Eestist pääseb vähem kui Tartust või rääkimata mõnest Tallinna linnaosast. Siin tuleks selged eelistused teha maapiirkondade kasuks. Mõistlikkuse piires. Tänane süsteem ei soodusta millegi poolest Eesti ühtlast arengut.

    Tuues näiteks Lõuna-Eesti piirkonna, siis see tuleks jagada kaheks (1. Valga-Põlva ja 2.Võru), andes mõlemale ca 5-6 mandaati. Sarnaselt tuleks jagada ka Tallinna suuremad piirkonnad (Kesklinn+Lasnamäe lahutada jms), õnnestuks tekitada palju ühtlasemalt piirkondlikult valitud parlament. Samal ajal annaks see erakondadele mõningase võimaluse mängida kandidaate erinevate piirkondade vahel – see aga eeldaks ühtlasi ka tugevamat sidet ja populaarsust antud piirkonna kandidaadi ja piirkonna vahel. Tänased piirkonnad on liiga suured, kunstlikud ja mandaatide jagamisel ei ole vähimalgi määral arvestatud ala geograafilist suurust.

    Olen toonud võrdluse, et kui Eesti tänase valimissüsteemiga sarnastel alustel valitaks Europarlamenti, siis Eestist saaks maksimaalselt valida 1-2 saadikut, kuna meie rahvaarv on nii väike. Kas me peaksime seda demokraatlikuks? Samamoodi suhtub Eesti valimissüsteem täna suuremasse osasse Eestist.

      1. E-valimiste legitiimsus


    Ehkki E-valimised on väga innovatiivne ja tore lahendus, ei ole lahendatud mitmed E-valimiste legitiimsuse probleemid. Seda e-fännide säravad silmad aga märgata ei taha, ehkki see parandaks oluliselt nii e-valimiste populaarsust kui usaldusväärsust. Mõelgem selle peale, miks ikkagi nii vähestes riikides on süsteem kasutusele võetud ja miks just Eesti peaks olema see riik, kes rohkem usaldusväärsust e-valimiste vastu looks.

      Esiteks peaks e-valimiste süsteeem olema korraldatud kindlasti nii, et E-valimised toimuksid enam-vähem samal ajal (võib-olla algaksid päev varem, kui ametlik valimispäev), et võimaldada paremini jälgida valimisagitatsiooni piiramist selle ajal. Täna saab e-valida egitatsiooni perioodil, mis on selgelt vastuolus Eesti valimiste üldiste põhimõtetega.
      Teiseks peaks e-valimiste süsteem olema korraldatud nii, et häälte ülelugemine ja vastuvõtt serverisse on avalikult kontrollitav: sinna võiksid pääseda nii kinnitatud vaatlejad, kõigi kodanikuühenduste esindajad (kes on vastava soovi esitanud), andmete ülekandmine peaks olema igas etapis jälgitav. Samuti peaksid olema hääletustulemused kontrollitavad ka hiljem väliste jõudude poolt (vastava uurimise käigus). Seda muide on palju lihtsam teha, kui arvatakse:

    Kolmandaks peaks toimima häältele teatav järelkontrolli võimalus avalikkuse ja valijate poolt. Siinkohal täiendav lahendus häälte kontrollitavusele:

        5.1 Igale e-valijale antakse ühekordne 6-kohaline valimisnumber (n-ö valimisnumber) see valimisnumber seotakse koheselt valimiste käigustema valimistulemusega, tulemused lähevad koos valimisnumbritega avalikku süsteemi üles – sellest andmebaasist saab hiljem igaüks enda häält kontrollida. See tähendab, et valija nime ega muid andmeid mõistagi ei avaldata, aga salajase valijanumbri järgi on tulemust avalikult kontrollida.
        5.2 Täiendavalt peaks olema võimalik ka pöördkontroll: iga erakond peaks saama esitada päringut enda valimistulemuste kohta, näiteks küsides enda toetajate kohta andmeid (siin peaks olema ilmselt mingitpidi ka eelnev nõusolek valija enda poolt, aga igal juhul võiks sellist võimalus kaaluda)
        5.3 Väga oluline oleks e-valimiste tulemuste koos valijanumbritega avalikustamise juures ka võimalus filtreerida andmeid ringkondade kaupa – ehk siis oleks kõigile avalikult näha, kui palju hääli tuli igale erakonnale (just e-hääli siinkohal) vastavast piirkonnast. See vähendaks samuti oluliselt igasuguste pettuste võimalused või suuremad anomaaliad. Kõikvõimalikke anomaaliaid vähendaks ka piirkondade arvu mõõdukas suurendamine.
        5.4 E-hääle muutmine tuleks piirata kahele korrale (kuni 2 korda saaks e-häält muuta) ja tuleks seada täiendav ajaline piirang, et samalt IP-aadressilt ehk samast arvutist ei saa teatud ajavahemikus (näiteks 1h) anda rohkem kui kaks erinevat e-häält . See välistaks n-ö grupilised hääletamised (vanadekodudes vm).


                6. Valimisreklaami piirangud ja erakondade rahastamine

    See on juba tunduvalt spetsiifilisem teema ja nõuaks tugevamat ekspertiisi, siiski paar üldist järeldust sooviks teha:

    6.1. Kui valimisreklaami välipiirangu sellisel kujul piiramine on ebaefektiivne (on väga raske piire tõmmata ja sisuliselt toimib ebaterve konkurents), tuleks see piirang kaotada. Asemele võiks tulla valimistel välireklaami suuruse piirang (teatud ruumiühiku kohta). Näiteks, et ühe plakati suurus ei tohi olla rohkem kui 3 ruutmeetrit ja neid ei tohi ühel hektaril  olla reklaamipinda rohkem kui 15 ruutmeetrit. Lihtsalt selline näide - siinkohal reklaamieksperdid ja psühholoogid peaksid ütlema, mis on see mõistlik piir. Igal juhul oleks see palju selgemalt mõõdetav ja ka rikkumised karistatavad.

    6.2 Kuna erakonnad on läbi ajaloo tõestanud enda võimekust hankida väga leidlikel viisidel toetust, ei tohiks neid sellises ulatuses riigi poolt subsideerida, nagu seda täna tehakse. Toetused peaksid olema mõistlikud, jäädes kuni paarisaja tuhande euroni aastas.Tänane rahaga üle külvamine on lihtsalt maksumaksja raha ebaotstarbekas kasutamine ja süvendab veelgi ebatervet konkurentsi

    6.3 Kindlasti leidub hulk seadusi, mida tuleks karmistada selles valguses, et vähendada poliitilist korruptsiooni ja kokkumängu

    6.4. Nähtused nagu Riigikogulaste hiiglaslikud kuluhüvitised, parteilised riigiettevõtete nõukogu positsioonid ja kahe-tooli peal töötamine ei kuulu samuti demokraatia musternäidiste valdkonda ja tuleks kindlasti lõpetada, et soodustada kvaliteetseid otsustusprotsesse, sõltumatuid otsustajaid ja tervet konkurentsi Eesti poliitikas.


    Sir Winston Churchill, keda mõned poliitikud ja vaatlejad on ekslikult hiljem nimetanud imperialistiks, on öelnud umbes nõnda: "Demokraatial on väga palju puudusi. Kuid ta on parim kõigist ülejäänud valitsemisvormidest, mis on leiutatud." Ma ei oska kindlalt põhjendada, kas Churchillil oli 100% õigus – aga kuna ta oli elukogenud, autoriteetne, erudeeritud ja tark poliitik, kes tõestas end kriisis, siis ma usun seda väidet. Mida ma tean aga täie kindlusega väita, on see, et Churchill ei olnud imperialist: ta oli konservatiiv. Ja olgugi, et kaasaegsed nimetasid teda kohati ka liberaaliks, oli ta tänapäeva liberaalse maailma mõistes ikka täiesti puhas konservatiiv. Jättes kõrvale Churchilli isiku, küsigem lõpetuseks: kes üldse on konservatiivid? Konservatiivid on ju need tüübid, keda tänapäeval tahetakse nn liberaalse poliitilise establishment'i poolt enamikus ajaloo pattudes süüdistada (või vähemalt kõigi inimkonna pattude valguses äärmuslasteks sildistada): sealt kusagilt nõidade põletamisest 18.sajandil kuni natsismini välja. Ehkki konservatisimiga neil asjadel seos on sama kaudne kui ühel ajal kaubamajas viibivatel inimestel.


    Sest reaalsuses XX sajandi poliitilise ajaloo kontekstis (ehk siis kaasaegse demokraatia ajaarvamise jooksul) olid eelkõige konservatiivid need, kes 1944.aasta juunis Normandia kohal langevarjudega alla hüppasid (ligikaudse tõenäosusega 1/3 esimesel päeval surma saada), et Hitlerile kere peale anda. Tänu kellele vähemalt Lääne-Euroopa jäi totalitaarvõimu haardest välja. Ja üldse tänu kelle saavutustele II maailmasõjas ja selle järel kõikvõimalikud liberaalid saavad täna igat sorti paraade korraldada ja vasakpoolsed maksumaksjate raha erinevatesse ebaotstarbekatesse poliitikatesse paisata. Aga olgu, jätan konservatiivsuse lahkamise sinnapaika. Tänane teema oli demokraatia, lootkem et ka Eestis reformitaks valimissüsteemi lõpuks nii palju, et meist saaks tõeline musternäidis demokraatiast. Täna oleme sellest veel kaugel.

    2 comments:

    Tarmo Kaldma said...

    Väga hea analüüs me "demokraatia" (jutumärgid on asjakohased) probleemidest. Kuid pakutud lahendused on ikkagi veel lahjavõitu. Kui valimiskünnis on paha siis selle alandamine 4% peale on ainult natuke vähem paha. Parlamendi killustumine ei oleks probleem kui päriselt eksisteeriks võimude lahusus. Hääli võiksid edasi kanda valijad ise andes eelistuste pingerea. Riiklik erakondade rahastamine peaks lõppema ja ka annetused erakondadele tuleks keelata täielikult.

    Mihkel L said...

    Nõustun üldjoontes kommentaariga. Kindlasti võib kaaluda erinevaid mooduseid - 4% oli eelkõige mõeldud kompromissina, kuna tänane põhiline boogie-man ongi ju see, et künnis päästvat müstiliselt suurest killustumisest (kuigi ei ole tegelikult tõenäoline 10 mikropartei pääsemine parlamenti). Iseenesest künnise vastane ma pole, aga praegune on selgelt konkurentsi heidutav ja ei kanna demokraatia ideaale. Annetusi ma ei keelaks sel põhjusel, et see tooks musta raha taas poliitikasse. Samas võiks isiku kohta kehtestada piirmäärad summadele.