1920.a.
piir tuleb viidata või tühistada
Eesti on suure idanaabri suunal ajanud taasiseseisvumisest saadik
väga kindlakäelist poliitikat, mis on põhinenud vastatikkusel
austusel, oma põhimõttetele kindlaks jäämisel ning julgeoleku
tugevdamisel (panustades sellesse protsentuaalselt rohkem pea kõigist
NATO riikidest). Säärane poliitika on tingitud otseselt meie
geopoliitilisest asukohast ning ajaloost ja on kahtlemata õigustatud.
Seda on meile kinnitanud suhted idanaabriga alates äärmuslikult
tulistest aegadest 1990-date alguses (tankid teletorni juures,
juulilepped, Paldiski jne jne) kuni Pronkssõduri ja küberlahinguteni
välja. Seeläbi on Eesti doktriin on muutunud koguni nii
ettevaatlikuks, et keelduti isegi uuringu loa andmisest
majanduslikult kasuliku gaasitoru projekti jaoks, mida teostas
Venemaa osalusega kompanii. Lihtsalt igaks juhuks. Nüüd äkitselt
on aga kuulda, et Eesti on oma ettevaatlikku doktriini pehmendamas
läbimõtlematult seal, kus võib meie jaoks peituda kõige hapram
jää.
Ühepoolsete järeleandmiste libe tee
Piirileping iseenesest on tore asi, miks mitte. Ent probleemi
raskuspunkt on selles, mil viisil, alustel ja motiividel teda sõlmima
asutakse. Küsimus ei ole tegelikult mingis vaidlusaluses maalapis
(mis on suurelt osalt üsna põline vene ala) ega tobedas õiguse
tagaajamises tühja jonni pärast. Probleemid on palju sisulisemad.
Esiteks lihtne mure, et Eesti riik selle tehinguga külma ei saaks.
Kokkuvõtlikult väljendudes on hetkel põhjendatud kartus, et
asutakse sõlmima alusetult järeleandlikku ja õigusjärjepidevust
murdvat piirilepingut, samal ajal kui Eesti on täieõiguslik
NATO ja EL-i liige (viimasega muide loodab VF teatavasti peatselt
saada viisavabaduse), ilma et meil oleks sisulist vajadust
piirilepingu järele. Sellele vaatamata tahetakse vabatahtlikult
sõlmida lepingut, millega lõplikult annaksime muuhulgas (midagi
vastu küsimata) ära õiguse kaubelda oma 5,2% oma de iure
territooriumi üle (sh Narva jõe hüdroenergia potensiaal, mis on
suurem kui kõigi teiste Eesti hüdrojaamade oma kokku), loobuksime
lõplikult külmutatud kontodest NSVL Välismajanduspangas (nn VEB
fond), rääkimata tagasisaamata ülikooli varadest, võimalusest
küsida okupatsioonihüvitisi jne jne. Eriti on meie lähenemises
ohtlik see, et praeguste väljaütlemiste järgi läbirääkimistele
minnaksegi järeleandmisi tegema. Seda naaberriigiga, mille
kultuuriruumis on harjutud järeleandmisi nõrkuse märgina
käsitlema. Veelgi olulisem on aga õigusjärjepidevuse küsimus, mis
vajab lähemat käsitlemist.
Variandid õigusjärjepidevuse säilitamiseks
Nõustun küll, et kui Venemaa poliitikud ikka eesli järjekindlusega
kinnitavad, et VF ei ole NSV Liidu õigusjärglane (eriti mingites
pattude küsimustes), siis näiteks okupatsiooni hüvitiste küsimuses
on meil keeruline midagi välja nõuda. Samas paljud küsimused (nt
hüdrojaam jms) on kindlasti vähemasti läbiräägitavad. Kõige
olulisem on aga asjaolu, et piirileppega on hetkel täiesti
lahutamatult seotud ka õigusjärjepidevuse probleem. Varem on
küll välja käidud arvamusi, et uut piirilepingut VF-ga saaks
sõlmida puhtalt tehnilise lepinguna, jättes Tartu rahu täiesti
mainimata. Kahjuks ei ole olukord nii lihtne. Me võime sõlmitava
piirilepingu raames küll vaatluse alt välja jätta Tartu rahu kui
Eesti Vabariigi sünnitunnistuse. Mitte kuidagi ei saa aga eirata
Tartu rahu, kui esimest ja (seni) viimast piirilepingut Venemaaga,
mis on otsesõnu kirjas isegi meie kehtiva põhiseaduse paragrahvis
122.
Põhiseadus ei välista küll piiride nihutamist teiste lepingutega, aga küsimus ongi õigusliku piiri nihutamise alustes. Vene pool ei taha ju leppida piirilepinguga, mis on sõnastatud kui piiride nihutamine, vaid soovivad kindlasti lepingus sõnastust, nagu see oleks esmakordne piir meie riikide vahel. Miks muidu peaks nad selliselt Tartu rahule viitamisele vastu seisma. Ja see asjaolu satubki tugevasse vastuollu Eesti õiguslikku järjepidevusega, millega Eestil tuleb tegelda.
Põhiseadus ei välista küll piiride nihutamist teiste lepingutega, aga küsimus ongi õigusliku piiri nihutamise alustes. Vene pool ei taha ju leppida piirilepinguga, mis on sõnastatud kui piiride nihutamine, vaid soovivad kindlasti lepingus sõnastust, nagu see oleks esmakordne piir meie riikide vahel. Miks muidu peaks nad selliselt Tartu rahule viitamisele vastu seisma. Ja see asjaolu satubki tugevasse vastuollu Eesti õiguslikku järjepidevusega, millega Eestil tuleb tegelda.
Probleemi südamik seisneb selles, et selline piirilepingu sõnastus
võib tekitada jabura olukorra, kus ühel Eesti riigil on korraga
kaks idapiiri määratlevat lepingut: 1920.a Tartu rahu ja 2012.a
Moskva leping. Probleem on niisiis selles, et Tartu rahu on senini
kehtiv, kuna kumbki osapool pole (isegi mitte ühepoolselt)
Tartu rahulepingut tühistanud ega muutnud. Vahepeal on Stalin
muutnud küll ilma mingi lepinguta riigipiire, tekitanud illegaalse
kontrolljoone, mida Vene pool tahab nüüd viidata kui esmakordset
piiri meie riikide vahel. Ja see tähendab, et tegu on olulise
õigusliku ebakõlaga, nn “dubleeritud piiri probleem”, mis vajab
muutusi ja uusi lahendusi. Potensiaalselt näen sellele
dissonantsile nelja võimalikku erinevat lahendusvarianti,
millest kolme esimest varianti pean vastuvõetavaks:
a) VF tunnustaks diplomaatilisi suhteid EV-ga enne 1940. aastat või
1922. aastat (või endise piiri olemasolu või Tartu rahu) ja sellele
viidatakse uues piirilepingus.
b) VF ei tunnustaks neid suhteid, kuid EV parlament (2/3
häälteenamust) otsustab vastu tulla ja tühistab kõigepealt
ühepoolselt Tartu rahus sätestatud piiri (kuna lepingu teist
osapoolt enam ei eksisteeri) ning osutab uue lepingu sõlmimise
vajadusele praegusel kontrolljoonel. Alles seejärel ratifitseeritaks
uus piirileping VF-ga, kusjuures enam poleks otsest vajadust viidata
mingitele varasematele piiridele.
c) Venemaa annaks 1946. aastal Eestilt ebaõiglaselt ära võetud
alad tagasi ja piirileppe saaks siis sõlmida ilma viideteta (kuna
piir ise oleks tunnistuseks) – ebatõenäoline.
d) Kui samme a) või b) või c) ei tehta, vaid sõlmitaks lihtsalt
igasuguste viideteta leping, siis ei oleks 2012. aasta piirileping
enam piiride muutmine, vaid nagu juba selgitasin: Eesti õigusliku
järjepidevuse muutmine. Eesti kaotaks ühemõtteliselt oma
õigusjärjepidevuse enne aastat 1991 ja loobuks olemast 1918-1940
eksisteerinud riigi õigusjärglane. Kaks iseseisvusperioodi
lahutataks õiguslikult. Kuidagi muud moodi ei oleks võimalik
seadustada uut piirilepingut.
Kokkuvõttes
oleks just viimane valikuvariant Eestile hukatuslik. See oleks "tingimusteta kapitulatsioon", kuna loobuksime juriidiliselt
73 ja poolest aastast ajaloost, võltsiksime oma sünnitunnistust ja
müüksime seeläbi ääretult odavalt maha oma vanaisade päranduse,
higi ja vaeva. Rääkimata oma rahva lõhestamisest ja uute „Nõmme
valitsuste“ tekitamisest. Loodan, et eestlase põline talupoja
tarkus siiski võitu saab.
No comments:
Post a Comment