Keisri
uued rõivad
Käesolevat
artiklit ei soovi avaldada peavoolumeedia – otsustagu lugeja ise,
mis põhjustel. Tunnistan ausalt, et käesolev kirjutis, ehkki
objektiivsusele apelleerides, on protestiarvamus. Mitte ajaloo ega
monumentide suhtes, vaid kallutatuse vastu. Siinkohal ei pea mitte
silmas kallutatust konkreetse maailmavaate, institutsiooni,
ajalookäsitluse või mõne salajase vandeseltslaste ordu poolt. Pigem pean
silmas meedias kultiveeritavat "avaliku arvamust", millel
enamasti pole konkreetset juhti ega vastutajat, kuid sõltumata
sellest, kas ta tugineb mõistusele ja selgele argumentatsioonile,
teatud kambavaimule või puudub sellel sisuline alus ja analüüs
sootuks, mõjutab see ühiskonna käekäiku (viimase väite osas
võiks meenutada tsitaate vanadelt roomlastelt). Kuigi
kõigile küsimustele lõpuni õigeid ja valesid vastuseid ei ole,
kuid on olemas mingid põhimõtted ja samuti teatakse vähemalt
Descartes'i aegadest maailmas eksisteerivat nähtused, mida nimetame
faktideks ehk tõsiasjadeks. Käesoleva arvamusega ei püüa kaitsta
Eesti presidendi seisukohti või ütlemisi – seda teeb ta edukalt
ise. Ent sooviks hoopis siiras mures Eesti meediaruumis
paljudel teemadel leviva faktilageduse pärast kõnelda hoopis
faktidest – sest need kahjuks ise end üldse kaitsta ei saa.
Olen Pätsi monumendi debatiga seoses avaldanud arutleva referaadi vormis
blogipostituse, mida aga oma pikkuse tõttu lühi-formaadi
peavoolumeedias avaldada ei saa, seetõttu jääb siin pikem arutlus
olemata. Küll sooviks arvukatele Pätsi monumendi plaani
kaasakoogutajatele meenutada mõne fakti Pätsi ja tema ajastu kohta.
Kui blogipostituses olen pikemalt kirjutanud ajaloolisest taustast,
hinnangulistest küsimustest ja seni uurimata ajalooküsimustest
seoses 1930.-te Eesti poliitikaga, siis käesolevasse mahub rääkima
ainult kuivadest faktidest, mis võivad seetõttu küll mõjuda
tooremalt või teravamalt, aga seda üksnes piiratud teksti mahu
tõttu. Väga lühidalt sooviks siiski mainida Pätsiga seotud
ajalookäsitluste ilustamise fenomeni, mis on inimlikul ja
psühholoogilisel tasandil täiesti mõistetav. Päts oli viimane
okupatsioonieelne valitseja, tema aeg seostus inimestele enamasti
heaolu, suhtelise vabaduse, arengu ja õitsenguga – eriti võrreldes
pimeda Nõukogude ajaga. Ta oli andekas kõnemees, kultuuri ja
eestluse edendaja, üks Eesti riigi rajajatest. Samal ajal teavad
vähesed, et suur osa ilusast kuvandist sai suuremaks maalitud tänu
sellele, et ta lõi riigis autokraatliku korra ja poliitiliste
oponentide karistamise kaudu ka teatava hirmuõhkkonna, kõrvaldas
demokraatliku poliitkonkurentsi, asutas riikliku propagandatalituse
ja sellega kaasneva isikukultuse (postmargid, tänavad, koolid jne).
Loetelu ei ole mõeldud halvustamiseks, eriti arvestades 1930.-te
Euroopa taustsüsteemi, ent oluline on seda teada, enne kui me asume
esimesele Eesti autokraadile monumenti püstitama Riigikogu kõrvale
– institutsioon, mille suverään tema demokraatlike vaadete tõttu
suvatses laiali saata. On enam kui kummaline lugeda tänases kohati
"mõistusejärgse" (olen sunnitud seda sõna kasutama)
avaliku arvamuse veergudelt, kuidas laialdaselt, teravalt ja
süstemaatiliselt kritiseeritakse kõikvõimalikke, kas või pisut autokraatia või paremäärmusluse ilmingutega nähteid (või
isegi kaudseid nähteid) Eestis ja Euroopas. Samas kiidame
valjuhäälselt heaks monumendi püstitamise Eesti ajaloo ainukesele
riigipöörajast autokraadile – ja seda otse Toompeale.
Fakt 1: Päts oli rahuajal Eesti ajaloos esimene küüditaja. Kooliõpikutes ja -tundides seda vaevalt käsitatakse, paljud pole sellest ilmselt kuulnudki, ent 1934. aasta riigipöörde järel teostatud sanktsioonid ei piirdunud Vabadussõjalaste liidu juhtliikmete vangistamise, Riigikogu tegevuse lõpetamise, poliitpuhastuste, riisumise ja tsensuuriga, vaid kaasati ka selliseid nõukogude ajast tuttavaid meetmeid, nagu ebasobivate isikute küüditamine. Mitte küll tuhandete kaupa ja Siberisse, vaid toona lihtsama lahendusena Eesti saartele, ohvriteks osad Vabadussõjalaste perekonnad ja nende poliitilist liikumist toetanud ärimehed. Ehkki tingimusi okupatsiooniaegsete sündmustega võrrelda muidugi ei saa (kuna pigem oli tegu poliitilise mõjutusvahendi kui genotsiidiga), siis fakt jääb faktiks. Liikumisvabadus on siiski üks inimese põhivabadusi ja seda piirata poliitiliste vaadete või perekondliku kuuluvuse tõttu – käib demokraatiast kauge kaarega mööda. Siit ka minu üleskutse õigusteadlastele ja õigusajaloolastele tegemata töö osas: anda sisuline juriidilis-teaduslik hinnang, kas Pätsi režiimi kuriteod langevad ka inimsusevastaste kuritegude kategooriasse (kas vastavad rahvusvahelised normid tol ajal toime pandud tegude suhtes kehtisid), mida tänapäeval teatavasti loetakse aegumatuteks kuritegudeks. Õigluse ja ülekohtu mõttes pole vahet, kas küüditatakse kümme inimest või kümme tuhat. Enne kui monumente püstitama asuda, võiks vähemalt sellised "pisiasjad" üle kontrollida.
Fakt
2: Puudulikud ajaloohinnangud Pätsi tegevuse osas on kahjuks laiem
teema, kui võimalikud inimsusevastased kuriteod. Tunnustatud
ajaloolased on avaldanud tõsiseid doktoritöid ja vaieldud mitmetel
teemadel, näiteks sellest: kas ja kui palju võis Päts saada raha
Nõukogude saatkonnast ja kas 1934. aasta riigipööre võis olla
saatkonna kaudu kooskõlastatud. Kuid lahti rääkimata ja läbi
uurimata (kui mitte arvestada mõnda soome ajaloolaste mõnda
üldhinnangulist raamatut) on oluline küsimus sellest, mis juhtus
Eestiga välis- ja julgeolekupoliitiliselt 1934-1940, eriti just
Eesti ja Põhjamaade suhetega, seoses Eesti autokraatliku
riigikorraga. Kirjutatud on küll relvastuse tasemest, lähenemisest
Saksamaaga, loomulikult MRP-st, Müncheni sobingust ja muust laiemast
taustast. Kuid täiesti läbi analüüsimata on oluline teema, kuidas
mõjus Eesti-Soome suhetele Sirgu eksiiliaeg Soomes, mil soomlased –
nagu suur osa eestlastestki – olid Sirgu pooldajad. Milline oli
üldse autokraatia mõju Eesti suhetele lähinaabritega? Mainitud on
Postimehe sulgemise järel Ilmar Tõnissoni poliitilise iseloomuga
kohtumisi Sirguga Helsingis – ka need vääriksid uurimist. 1936.
aastal esitasid 4 endist riigivanemat Pätsile märgukirja
demokraatliku riigikorra juurde pöördumiseks – avaldada said nad
selle aga Helsingin Sanomat'es, kuna Eestis kehtis Pätsi ajal
tsensuur. Muuhulgas keelati isegi avaldada teadet traagiliselt
hukkunud Sirgu matuste kohta Soomes. Ilmselt just siit sai alguse
Eesti-Soome suhete "jääaeg", mis tipnes muide Talvesõtta
suunduvate osade eesti vabatahtlike vahistamisega Eesti rannikul
PolPol-i poolt. Täiesti kahetsusväärselt ei kasutanud Päts endale
võetud suurt voli ja ajaloolist võimalust luua oponentidega 1934.
aastal lepitus ja jõuda olukorrast konsensuslike lahendusteni,
lõpetades endised populistlikud lahingud ja püüda luua kõigi poliitiliste osapoolte võrdsel osavõtul uus põhiseadus. See kõik oli võimalik ja täiesti ilma
vangistuste, küüditamiste, tagakiusamisteta ja poliitilise
klaperjahtita Vabadussõja kangelastele. Selle asemel valis ta
(võib-olla ettenägematult) välispoliitilise isolatsiooni tee ja
autokraatia. Tuleb märkida, et vapside näol ei olnud tegemist mitte
terroristliku organisatsiooniga (nagu ehk Pätsi propaganda püüdis
väita), vaid täiesti legaalse ja demokraatlike eesmärkidega
poliitilise liiduga.
Põhjalikumalt
pole analüüsitud sedagi, kuidas õiguslikult tõlgendada 1939-40
VAP-i tingimustes Soome pommitamist Eesti lennuväljadelt tõusnud
Nõukogude lennukitelt. Kas polnud see just rahvusvaheliste suhete
"viimane aken", kui Eesti oleks saanud ja pidanud
ühemõtteliselt loobuma Nõukogude orientatsioonist ja alustama
plaanipärast sõjategevust? Üks tüüpilisi lähtepunkti vigu, mis
tehakse, on eeldus, et Eesti niikuinii ei oleks saanud Nõukogude
liidule sõjaliselt vastu ja niikuinii oli kohe kindlasti kasulikum
alla anda. See pole sugugi sajaprotsendiline tõde. Isegi, kui Eesti
poleks sõda võitnud, on teadusliku süvaanalüüsi vääriline
teema, kas ja kuidas oleks kasulikum olnud diplomaatilist mängu
mängida, evakueerides näiteks sõjaliste operatsioonide abil riigi
juhtkonna, arhiive, väärisesemeid ja muid varasid. Alla anda saab
väga erineval moel, aga kui võitled šaakaliga, pead kasutama ka
šaakali jultumust. Pätsi klikk ei näinud või ei soovinud mitte
vähimalgi määral läbi näha enda valitud tee täielikku
strateegilist läbikukkumist ja kindlat Nõukogude võimu alla
vajumist, mis ometi oli kaugelt ette näha. Oli ilmselge, et igale
järeleandmisele järgneb Stalini uus nõudmine ja lõppeb selline
väljapressijalik olukord varem või hiljem okupatsiooni ja
anneksiooniga. Tollane Pätsi ja Laidoneri väljendatud avalik
retoorika, kuidas "Eesti oli käitunud targasti ja Soome mitte",
oli korraga nii Stalini-meelne propaganda, samas aga naiivne ja
valelik mõtteviis ühekorraga. Isegi tollased koolipoisid on hiljem
meenutanud, et kui nad nägid VAP-i käigus sisse voorinud Nõukogude
kolonne, oli nende ühine järeldus, et iseseisvus on lõppenud. Miks
meie riigijuhid seda tõsiasja oma rahva eest varjata soovisid?
Küsimus oli ainult selles, kuidas Eesti sellest iseseisvusest
loobub. Teine ja ühtlasi vaba Eesti jaoks viimane strateegiline
võimalus oli kevadel 1940, kui Talvesõda Soomes lõppes viigiga ja
oli selge, et Eesti iseseisvus peatselt idanaabri poolt käsile
võetakse.
On
täiesti eksitav väita, et Päts tegi kõik targasti, teades ette
Hitleri-Saksamaa peatsest rünnakust Nõukogude Liidule. Isegi, kui
ta tõesti seda aimas, siis ometi ta ju ei teinud mitte midagi
vajalikku. Ta ei põgenenud riigist, ta ei hoiatanud kodanikke, ta ei
informeerinud maailma diplomaatide kaudu juunipöördest. Samuti ei
püütud peita riigisisest kergerelvastust (või jagada salaja
rahvale; ega Nõukogude Liit siis ei kontrollinud veel Eesti
ametiasutusi), ei loodud ka relvapeidikuid, ei viidud riigist välja
sõjalaevastikku ega lennuväge (selleks olid kõik eeldused olemas),
ei valmistatud rahvast geriljasõjaks või näiteks ei valmistatud poliitikuid ette isegi valitsuse põrandaaluseks tegevuseks (nagu Prantsuse
Vastupanuliikumine natsiokupatsiooni ajal). Pigem, nagu on ka varem päris tababalt leitud, elas Päts selleks ajaks juba enda loodud autokraatia
võimuillusioonis ja arvas, et tema võim kuidagi müstilisel moel on
tugevam diktaatori Stalini poolt juhitud hiigelnaabri soojast
"kaisutusest". 1937-38.aasta repressioonid Nõukogude
Liidus olid kõik ammu Eesti juhtkonnale teada (seda on viidatud
protokollitud koosolekutel), samuti Karjala küüditamistest, nagu ka
verised mälestused 1917-1918 sündmustest: ENSV ajaloo 10 esimese
aasta ette ennustamiseks polnud vaja kristallkuuli. Parimal juhul oli
tegemist tema äärmise naiivsuse ja lühinägelikkuse
kombinatsiooniga, et mitte rääkida palju hullemast: täielikust
kollaboratsioonist ja reetmisest.
Kokkuvõttes
soovin öelda, et ei ole õige jätta Pätsi ja Laidoneri 1939-1949
aastate Eesti rahva traagiliste kannatusaastate poliitilisest vastutusest täiesti
kõrvale. Seda mitte ainult läbimõtlematult allaandliku, rahvast
ära andva ja kollaborantliku strateegia tõttu. Rohkem isegi
seetõttu, et 1934. aastal oldi ebademokraatliku riigipöördega
haaratud endale võimutäius, likvideeritud demokraatia ja samas olid
nii Päts kui Laidoner 1940. aastal endiselt riigiaparaadis
kõrgematel kohtadel. See kahtlemata vähemalt osa vastutusest nende
peale suunab. Lõpetuseks märgin, et Päts muide ei asutanud Eesti
riiki üksi, vähemalt sama suur roll oli Tõnissonil, Vilmsil,
Piibul, Pitkal ja teistel võtmetähtsusega riigimeestel. Nõustun ka
Vaba Mõtte Klubis väljendatud mõtetega, et riigipööraja
monumendi sobilik asukoht pole Riigikogu kõrval, pigem näiteks
"Estonia" kõrval või mujal all-linnas. Enne monumendi
rajamist tuleks aga ajalugu selgeks õppida. Et pärast piinlik ei
oleks.
No comments:
Post a Comment