Eesti
aken 21.sajandisse*
*Arvamus on toimetatud kujul avaldatud EPL veebis avaldatud EV 100.sünnipäevaks
http://epl.delfi.ee/news/arvamus/mihkel-langebraun-eesti-100-votame-laenu-ja-teeme-oma-suurprojektid-viimaks-teoks?id=81219001
Meie
avalikus ruumis on üha uuesti kordunud suuremate riiklike
investeeringute arutamisel tüüpiline debati surm väite juures:
"Eesti on selleks ja teiseks projektiks liiga väike ning
pealegi pole piisavalt raha...". Kuigi säärane mõtteviisi on
21. sajandi kaasaegsest majandusreaalsusest sisuliselt irdunud,
eriti kui asi puudutab loodussõbralikke ja kasumlikke projekte, on
kahjuks meie riigijuhtimine võimendanud selle valearusaama mõju
aastate jooksul veelgi suuremaks, pidurdades nii majandust kui
arengut üldiselt. Isegi kui raha mõneks investeeringuks leitakse,
on tegu pigem näidisetenduse, kui kvalitatiivse arenguga.
Tüüpilisteks näideteks on 5 km kaupa aastas Haapsalu raudtee
ehitamine või alternatiivse energiastrateegia puudumise tõttu
vähehaaval Eesti metsa elektrienergiaks kütmine "rohelise
energiana", mida käsitleti ka hiljutises "Suud puhtaks"
saates. Püüan arvamuses ühtlasi selgitada, miks ei vii "viiele
rikkamale" lähemale mitte "nokiad" ega üksikud
innovatsioonid, vaid majanduspoliitiline alusraamistik. Mis on
sellest alusraamist täna puudu, takistades oluliselt Eesti majanduse
arengut? Millise edetabeli lõpus asub Eesti riik koos Iraani, Liibüa
ja Usbekistaniga?
Alustan
mõttelõnga teisest otsast. Eestis on vaieldud viimastel aegadel
mitmete uute suurprojektide üle, mille mõjude hindamine on tihti
keerukas töö. Põhjendamatult vähe on räägitud neist o l e m a
s o l e v a t e s t tootmisharudest, mille moderniseerimisest kasu
tõuseks ja kus miljardi-investeeringute abil võiks terve
tööstusharu ja terve riik vähem kui ühe valimisperiooodi
jooksul majanduslikult edukamaks? Muutes mitmeid Eesti
tööstusharusid kasumlikumaks ja parandaks keskkonda üldisemalt?
Lisades töökohti, püsivat tulu riigieelarvele ja majanduskasvu?
Üheks selliseks valdkonnaks on Eestis elektrienergia tootmine,
mille uinunud strateegia ja tootlikkuse ebaefektiivsus on
maailmakonkurentsis kahjuks kosmiliste mõõtmetega.
Valdkonna
märksõnaks on termin EROI, s.o.
majanduslik tootlikusnäitaja, millega võrreldakse
tehnoloogiate energiatasuvusi, ja mille mõistmiseks ei pea olema
elektriinsener. Põlevkivi puhul on see majandusnäitaja väga
madal, jäädes oluliselt väiksemaks kivisöest, maagaasist,
naftast või isegi tavalisest küttepuust, rääkimata
tuuleenergiast, ja kordades tootlikumatest tuumatehnoloogiatest.
Kuigi põlevkivi kasutus levis maailmas juba 19.sajandil ja seda
maavara leidub mitmel kontinendil, kaevandab seda tänapäeval üks
Euroopa väikeriik aastas rohkem kui terve ülejäänud maailm kokku
(sh Hiina ja Venemaa) – Eesti! Kaevandamise fakt poleks ju nii
halb, kui põlevkivielekter ei sisaldaks ühtlasi ülisuurt
süsinikuemissiooni, põhjavee reostust ja madala kütteväärtusega
tootmist. Eestis leidub mitmeid väärtuslikke tooraineid, mida tasub
kaevandada (meenutagem Silmeti edulugu), kuid põlevkivielekter
sellesse kategooriasse ei mahu. Põhjus, miks Eesti põlevkivi nii
massiliselt kaevandab ja ülejäänud maailm mitte, on sisuliselt
kommunistlik: põlevkivi saab maa seest "tasuta" kätte ja
kuigi selle investeeringu väärtus jääb majanduslikult alla
võimalikele alternatiividele, ei ole tulnud pead vaevata, sest
keegi on taristu juba püsti pannud, olgugi et see on tänapäeva
mõistes saastav ja majanduslikult ebaefektiivne. Tegevpoliitikud,
kes on alatasa ametis enda "tekitõmbamise" mänguga, ei
näe suurt pilti ega ole märganud perspektiivi, et majanduslikult
põhjendatud ja reaalselt kasumlik oleks põlevkivielektri toota täna
vähemalt 2-3 korda vähem ja selle alternatiive toota Eestis kordi
rohkem.
Kui
moodsa rohelise tuumatehnoloogia, mis oleks majanduslikult kasulikeim
variant, loomine nõuab mahukat planeerimist, tippteadlasi,
aastakümnete pikkust programmi, kogemusi ning know-how'd (mis
kokkuvõttes on Eesti puhul hetkel ebareaalne); massiline
puidupõletamine oleks põlevkivi kasutamise kõrval lausa täielik
keskkonnakatastroof; ja muid kütteallikaid tuleks importida – siis
on üks alternatiiv, mis on 100% kodumaine, vaba, roheline ja suurel
hulgal käeulatuses. See on tuul ja sellel arenev energiatööstus,
mis on tänaseks välja murdnud maailma energiatootmise peavoolu.
Lääne-Eestis on arvukalt tühju saari sajakonna võimsa tuuliku
püstitamiseks. Miks piisaks esiti isegi sajast? Nimelt on
tänapäevane tuulikutehnoloogia nii palju arenenud, et suuremad
tuulikud suudavad täna välja anda juba võimsust kuni 10 MW (mille
ehitusmaksumus on ca 30 mln eurot, võrdluseks nt Pori tuulepargi
projekt Soomest). Kõik maailma arenenud riigid panustavad
tuuleenergiasse järjest enam, sest see on kasumlik. Eestis asub üle
2000 inimasustuseta saart ja laidu, kui neist välja valida kümme
laidu, kuhu hiigeltuulikud püstitada ja need merealuste
elektrikaablitega ühendada, ei vähene elukvaliteet ülejäänud
1990-l saarel ehk 99,9%-l, vaid hoopis paraneb. Väga lühikese
ajavahemiku jooksul õnnestuks kõrgtuuleparkide ehitamisega tõsta
Eesti rohelise energia osakaalu kordades ja mis kõige tähtsam:
kasvatada energeetikasse kulutatud euro kasumlikkust poole võrra,
samal ajal alandades Eestis toodetava elektri omahinda. Tänapäeva
tuulepargid edestavad efektiivsuselt Taani kogemusel isegi
söekaevandusi, rääkimata siis põlevkivist. Mis peamine: põlevkivi
on ammenduv ressurss ja selle kaevandamine muutub järjest
kulukamaks. Samas ei saa sellest loobuda täies ulatuses, kuna
tuuleenergia on kõikuva iseloomuga, millel peab olema kindel
kompenseerimisvõimsus. Seetõttu tuleks põlevkivi säästa
tulevikuks ja kaevandada nii vähehaaval kui võimalik.
Puidu
masspõletamine võib viia ökoloogiliste katastroofideni, samas kui
tuult saab kasutada kordi rohkem, ilma et see ära kuluks, keskkonda
kahjustaks või otsa saaks. Veel enamgi: investeering kaasaegsetesse
tuuleparkidesse on isetasuv 10-15 aastaga. Majanduse keeles on ROI
7-10% aastas, mis on väga hea näitaja. Muide, küllaltki sarnased
väited kehtivad ka ühe teise Lääne-Eesti projekti: Saaremaa
püsiühenduse kohta. Seegi on isetasuv 15-20 aastaga, ei vaja
dotatsioone, säästab keskkonda ja on inimeste elukvaliteeti tõstev
lahendus. Praamiga saaksid soovijad edasi sõita (teistel liinidel).
Kahjuks tegelevad täna mõlemate nimetatud kirjeldatud roheliste
projektidega peaasjalikult tublid eesti ärimehed, kuigi nende
teostajaks oleks pidanud olema Eesti riik juba kümnend tagasi,
kaasates projektidesse ka erainvestoreid. On uskumatu, et
tiheasustusega lauskmaa riigid Saksamaa ja Taani on täna lähenemas
100% taastuvenergia teetulbale, samas kui meie pole suutnud
hajaasustuse juures isegi 25%-gi küündida. See on lausa
kuritegelikult uskumatu! Meenutades veelkord, et tuuleenergias peitub
Eestile majanduslik eelis, kuna see on oluliselt kõrgema
energiatootlikkusega põlevkivist. Iga päevaga, mis me kasutame
massiliselt põlevkivi selle alternatiivide asemel, saastame tõsiselt
loodust ja kaotame suure hulga raha.
Vähemräägitud, kuid majanduslikult kasumlikud ja vajalikud oleksid Eestis paljud teisedki suuremad tehnoinvesteeringud. Elektrifitseerides Aegviidu-Tartu-Valga liini või esialgu vähemalt Aegviidu-Tartu (maksumus ca 50 mln eurot), saaks Tartu-Tallinna liini opereerida elektrirongidega, mille jooksevkulu (energia ja hooldus) on vähemalt 3 korda väiksemad diiselrongidest, säästes hulga raha. Päevas sõidab Elron Tartu-Tallinna vahel kuni 20 otsa: arvestage siinjuures, kui palju väheneks iga-aastane keskkonnasaaste ja mitu miljonit eurot vähem peaks riik maksma Elronile küttedotatsiooni igal aastal. Diiselronge saaks rakendada teistel liinidel, uued ostetavad reisirongid võiksid aga olla 100% elektrilised. Tartuni elektrifitseerimise investeering on lausa tühiselt väike, projekt on kiiresti teostatav ja tasuks finantsiliselt ära 20 aastaga või rutemgi. Elektifitseerimise projekti vajadusest rääkis muide juba kadunud Hardo Aasmäe. Raudteede osas on üks teinegi avalikkuses mainimata jäänud, kuid kasulik lahendus: idee Põlva raudteeliini Võrru pikendamisest (ca 25 km), mis on kaks korda lühem Haapsalu puuduvast lõigust ja parandaks terve Kagu-Eesti ühendusi ülejäänud Eestiga. See oleks oluline taristuinvesteering, regionaalpoliitiline meede ning lisaks vajalikku lisarakendust hääbuvale Põlva raudteeharule, tõstes ühtlasi raudteevõrgu efektiivsust. Samuti mainin, et Eesti saaks eelisarendada mitmeid mitmeid tööstusharusid riiklike tellimuste toel. Näiteks kulutatakse täna aastas kuni paarkümmend miljonit eurot praamide küttekuludele, ehkki Norras ja mujalgi on juba kasutusel uusi ja säästlikumad tehnoloogiaid (akulaevad, troll-laevad, trosslaevad, päiksepatareitoide jm). Eestis on arvestatav laevaehitustööstus, kellelt riikliku tellimusega oleks võimalik tellida ja lasta arendada uudseid hübriid- või täiselektrilisi praamitüüpe.
Tagasi
algusesse. Selles edetabelis, kus Eesti asub arenguriikide tagumises
otsas, kellel ka "raha ei jagu", on Eesti paigutunud oma
mõistusevastase võlapoliitika ja olematu taristustrateegia
tulemusel. Ajal, mil paljusid uusi efektiivseid raha säästvaid
tehnoloogiaid on saadaval ja maailma riigid on turgudelt laenanud
üle 200 triljoni euro madalate intressidega laene mistahes
kasutuseks, on meie riigivõlg sisuliselt 0. Maailma riikide keskmine
on 60% SKP-st, konservatiivsetel riikidel, nagu Poola, umbes 50%,
mis Eesti puhul on umbes 5-6 miljardit eurot. Selle üüratu
kasutamata potentsiaali mõistmiseks tuleb arvu näidetega
illustreerida. Selle raha eest saaks näiteks: püstitada ca 2000 MW
tuuleenergiavõimsust, ehitada 12 Saare silda, ca 50-kordselt
elektrifitseerida Aegviidu-Valga liini, ehitada Tartu-Tallinn
maantee 40-realiseks, osta Elronile 600 uut reisirongi, rajada ca
100-kordselt Riisipere-Haapsalu või 150-kordselt Põlva-Võru
raudteed. Teistpidi, kui arvestada näiteks tuuleenergia tasuvuseks
aastas 7%, teenitaks 1-miljardilise investeeringu pealt aastas
aastas 70 miljonit eurot tulu, millest osa läheks küll laenu
tasumiseks, kuid kasum ulatuks kümnetesse miljonitesse eurodesse
aastas ja riiki jääks roheline elekter. Asi pole üksnes
tuuleenergias, arukate taristuinvesteeringute üldine kasu on
ilmselge (tarbijale, keskkonnale, ühiskonnale, riigile). Neile
lisandub märgatav fiskaalne kasu nafta osakaalu vähendamisest
riiklikus tootmises ja riigifirmades. Kuna Eesti riigil naftat ei
ole, aga elektrit jagub, tekib positiivne mõju riigieelarvele ja
samuti väheneb jooksevkonto defitsiit. Raha, mis jääb üle nafta
ostmata jätmisest, jääb riiki.
Peab
olema nõrgamõistuslik või majanduses võhik, väitmaks, et
pikajaliselt ülisoodsa intressiga kättesaadavaid laene riiklikeks
taristuinvesteeringuteks, mis tõstavad riigi tootlikkust,
suurendavad riigieelarve tulusid, keskkonnasäästlikkust, toetavad
majanduskasvu, tõstavad elukvaliteeti jne – pole pikaajaliste
ülimadalate intresside juures mõistlik võtta. Maailma majandus
võib kokku kukkuda? Intressid võivad kasvada? So what?
Nende ülejäänud 200 riigiga, kes laenu võtsid, ei juhtu midagi?
Eestit ei mõjuta see kuidagi, kuigi pidime olema avatud
majandusega riik? Kui maailm läheb pankrotti, kas me vaatame seda
siis koos Liibüa ja Iraaniga koopasuust pealt? Sellist soodsatel
tingimustega laenu mitte võtta, et kasvatada riigi heaolu ja
arengutaset, on vastutustundetu. Riigikogu palkasid ja kuluhüvitisi
arvestades, mida Eesti maksumaksja enda ebaefektiivses riigikeses
kinni maksab, lausa kohutav. Inimesed, kes ei suuda teha
majandusseosed mõistetega finantsvõimendus, tasuvusanalüüs,
tootlikkus, fiskaalne mõju, energiasisaldus, efektiivsus ega suuda
mõista, millised on Eestile vajalikud suurinvesteeringud, ei peaks
riigijuhtimisega tegelema. Paluks, üks pilet ENSV – 21.sajand.
No comments:
Post a Comment